Ortodoxia = Smerenie și Dragoste


Spunea Părintele nostru Sofian că trăsăturile fundamentale ale Ortodoxiei sunt smerenia și dragostea. Cu aceste frumuseți și puteri ale sufletului mărturisim și noi ascultarea de Dumnezeu și dăruirea către semenii noștri. Smerenia și dragostea sunt roadele pe care ni le caută Dumnezeu la vremi de cercetare și încercare… Întru acestea arătăm, de fapt, cât de ortodocși suntem.

Prin smerenie și dragoste devenim și noi ucenici ai Domnului, ne integrăm și noi în trupul lui Hristos, în comunitatea Bisericii, răspunzând chemărilor Mântuitorului nostru: ”Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia cerurilor.” (Matei 3, 2) și ”Precum Eu v-am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul. Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii faţă de alţii.” (Ioan 13, 34-35)



Cu smerenia punem începutul urcușului duhovnicesc, al înnobilării și îmbunătățirii vieții, iar cu dragostea deschidem și altora acest drum pe care nu trebuie să-l săvârșim singuri. De fapt, cu cât deschizi mai multor semeni drumul către împărăția lui Dumnezeu, cu atât mai mult înaintezi și tu pe acest drum împreună cu ei. Nu este un drum ușor, nici larg. Nu are scurtături, nu poți face salturi. Cu toții trecem printr-un lanț de încercări, de examene ale credinței prin care Dumnezeu-Tatăl nostru ne ajută să creștem. Nu să cădem, ci să ne mai ridicăm cu câte o biruință peste noi înșine.

Oare am trecut toate examenele, oare le-am ratat pe cele mai multe? Suntem notați cumva în catalogul lui Dumnezeu, în ”cartea vieții” (Apocalipsa 3, 5)? Cum ne mai putem îndrepta din căderile trecute? Din examenele căzute? Tot prin smerenie și dragoste. Căci Dumnezeu ne dă iară și iară șanse să ne pocăim și să iubim, să-L iubim smeriți și să-L mărturisim senini prin fapte, prin cuvinte și prin gânduri ziditoare de comuniune. Doar așa-L mărturisim pe Dumnezeu. De aceea, să fim smeriți că suntem ortodocși… Nu c-am fi meritat. Poate că nu puteam duce crucea căutării lui Dumnezeu în afara Bisericii, și de aceea ne-a întărit și binecuvântat El cu harul Duhului Său Sfânt și Iubitor ca să-I mulțumim pentru aceasta și să mijlocim smeriți mântuirea celorlalți semeni care nu-L cunosc încă. Iubindu-i și pe cei ce nu-s ca noi, dorindu-le mântuirea lor precum ne-o dorim și nouă.

Totuși, mă tem… că din prea multă ”ortodoxie” nu le dorim mântuirea neortodocșilor. Poate nici a tuturor ortodocșilor… Și tare mă tem să nu o ratăm și noi… Ar trebui să ne bucurăm când întâlnim un neortodox, sau un ortodox rătăcit. Să mulțumim Tatălui nostru că ne-a dat o nouă șansă a mărturisirii iubirii Lui și a lui rugându-ne pentru mântuirea lui, purtându-i neputințele, răbdându-i neștiințele, pansându-i rănile și alinându-i durerile… Și pentru el a venit Hristos. Și ni l-a adus nouă înainte ca să-l îngrijim, nu ca să-l judecăm. Ca să-l luminăm prin iubire, nu ca să-l întunecăm prin izgonire. Ca să-l ajutăm, nu ca să-l anatematizăm. Ca să-l împodobim cu harul lui Hristos, nu ca să-l dezgolim de orice virtute… Nu care cumva din nedibăcia noastră vreun suflet să se smintească și calea mântuirii să fie defăimată!

Ne trebuie, e drept, multă înțelepciune, multă răbdare și gingășie ca să-L mărturisim pe Hristos, fără agresivitate, fără aroganță, fără îndârjire. Să fim creștini adevărați, smeriți și iubitori. Dar pe cât de râvnitori suntem când ne rugăm pentru noi, la fel de râvnitori se cade să fim și când ne rugăm pentru ceilalți. Pentru că Însuși Dumnezeu-Tatăl nostru iubitor ”voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină” (I Timotei 2, 4). Să ne rugăm și noi împreună cu Sfântul Siluan Athonitul:

Așa cum ai dat Apostolilor Tăi pe Duhul Sfânt

și ei Te-au cunoscut pe Tine,

așa, Doamne Iisuse Hristoase, dă tuturor oamenilor

să Te cunoască pe Tine

prin Duhul Tău cel Sfânt. Amin.

7 gânduri despre „Ortodoxia = Smerenie și Dragoste

  1. Crestinul

    Foarte buna ideea articolului. Un singur lucru as schimba, in loc de ortodoxie/ortodocsi as trece crestinismul/crestini. Iar crestin, dupa umila mea parere, este cel care isi pune pe inima Cuvantul si incearca sa il implineasca, in smerenie, acceptandu-l pe Isus Hristos ca Domn si Mantuitor. Nu conteaza ce adunare pamanteasca frecventezi, ci daca Isus Hristos traieste in tine.

    Apreciază

    Răspunde
  2. Pater Mihail Autor post

    Ba da, contează. Pentru că ”unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20) – zice Domnul Iisus Hristos, și această comunitate este Biserica – păzită și condusă de El în ”unitatea Duhului, întru legătura păcii” (Efeseni 4, 3). Duhul Sfânt, Duhul Iubirii și al Adevărului, este Duhul lui Hristos-Adevărul, prin Care Însuși Hristos Se sălășluiește întru noi, unindu-ne cu El și unindu-ne și între noi prin iubire. De aceea Biserica este una și deplină, iar noi, pe măsură ce-L ascultăm pe Hristos și ne unim cu El, ne integrăm în Biserică și aducem adevărata închinare (dreapta slăvire = orto-doxia) lui Dumnezeu, cea ”în Duh și în Adevăr” (Ioan 4, 23), ”ţinând adevărul, în iubire, [și străduindu-ne] să creştem întru toate pentru El, Care este capul – Hristos” (Efeseni 4, 15), împlinind voia și cuvintele Lui. Așa va fi, va trăi și va lucra Hristos întru noi. Numai în Adevăr dobândim iubirea cea adevărată, viața veșnică și eliberarea de patimi, după cuvântul Domnului ”Şi veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va face liberi.” (Ioan 8, 32)
    Observăm, totuși, că astăzi sunt multe adunări care nu-L au pe Iisus Hristos cap, nici nu au succesiunea (continuitatea) apostolică a harului și a credinței, comunități omenești care, istoric și dogmatic, s-au desprins din Biserică și s-au fragmentat apoi și mai mult (începând cu arienii, nestorienii, monofiziții, iconoclaștii, apoi catolicii, protestanții, neoprotestanții, sectele iudaizante și new-age-iste), pierzând ”unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu” (Efeseni 4, 13) tocmai pentru că au primit și propovăduit ”un alt Iisus”, ”un alt duh”, ”o altă evanghelie” (II Corinteni 11, 4). Și, cu tristețe zicem, nu pot să trăiască în mod real unirea cu Dumnezeu, viața lui Hristos, hulindu-l…
    Cu nădejde că Dumnezeu ne va lumina pe toți să-L cunoaștem curat și deplin, să cercetăm cu sinceritate istoria cu toate încercările Bisericii, și să-L rugăm pe Domnul Hristos-Adevărul să ne dea Duhul Adevărului ca să devenim mădulare vii și lucrătoare ale Bisericii Dreptslăvitoare a Lui.

    Alte lămuriri mai sunt și la https://patermihail.wordpress.com/2010/02/17/unitatea-%C8%99i-unicitatea-bisericii-unicitatea-caii-spre-mantuire/

    Apreciază

    Răspunde
  3. Crestinul

    Fara a intra intr-o polemica, dorind sa ramanem doar la o discutie productiva, va reamintesc ca si iudeii spuneau ca ei sunt singurii care au dreapta credinta. Si ce le-a spus Domnul Isus? Ca fara dragoste nu suntem nimic. Eu unul nu ma consider ca facand parte dintr-un cult/biserica ( ca institutie pamanteasca ), studiez Biblia si carti de orice fel, il caut pe Dumnezeu si vreau sa Il cunosc. Stim cu totii cat de corupta este „Biserica” lumeasca, fie ea ortodoxa, catolica sau (neo)protestanta. Exista oameni cu dragoste de Dumnezeu in fiecare biserica si fatarnici la fel ( si dumneavoastra parinte Mihail stiti mai bine cati fatarnici exista, mai ales in „gradele” de sus ale Bisericii Ortodoxe, pentru ca va loviti de ei). Cam asa a aparut si vorba „Sa faci ce zice popa/pastorul/preotul si nu ce face el”. Asa ca nu pot lua de bun, decat ceea ce spune Dumnezeu, restul nu trebuie dat la o parte, dar trebuie tratat cu circumspectie si trecut prin filtrul biblic. Oamenii trebuie sa vina la Isus Hristos, iar acesta nu face parte din nici o Biserica. Isus Hristos nu e nici catolic, nici ortodox, nici protestant. Isus Hristos este dragoste.

    Apreciază

    Răspunde
    1. Adina-Mihaela

      Pentru Crestinul:
      Nu suntem in masura sa judecam daca unii sunt fanatici sau nu, daca sunt corupti sau nu. Sa lasam judecata lui Dumnezeu, iar noi sa incercam sa facem voia Lui.
      Daca vei ajunge sa cunosti cu adevarat Ortodoxia o sa vezi ca nu inseamna coruptie sau fanatism… in orice religie/ cult exista si oameni buni si oameni mai putin buni, cu totii supusi greselilor. Cred ca ” „gradele” de sus ale Bisericii Ortodoxe” nu sunt implicate in atatea scandaluri cum sunt implicati preotii catolici sau pastorii. Si pana la urma fiecare vom da socoteala in fata lui Dumnezeu pentru faptele noastre chiar daca suntem laici, chiar daca suntem clerici.
      Ai grija ce Biblie ajungi sa studiezi! S-ar putea sa fii surprins sa vezi cum sunt inlocuite cuvinte si cum este schimbat sensul ideeilor. In Biblia ortodocsilor nu o sa gasesti neologisme, dar o sa vezi ca si cuvintele acele „invechite” au rostul lor si frumusetea lor. Si chiar daca pare veche Biblia noastra este totusi de actualitate. Ce poate fi mai frumos decat sa vezi ca CEVA ce a fost scris cu mult timp in urma, este nou si de actualitate pentru fiecare generatie in parte?
      In vara anului 2009 am avut ocazia sa citesc cateva versete din Biblia Martorilor lui Iehova. Parca nici nu citeam din Sfanta Scriptura. Am avut senzatia ca citesc un roman…
      Spuneai: „Sa faci ce zice popa/pastorul/preotul si nu ce face el!” Sunt oameni si sunt supusi greselilor… unii mai mult, altii mai putin. Noi, mirenii, nu gresim? Nu suntem corupti sau fanatici?
      Daca imi permiti un sfat: „Vino la Manastirea Antim!” si o sa ajungi sa intelegi si altfel ce inseamna Ortodoxia.

      Apreciază

      Răspunde
  4. Elena G.

    Pentru Crestinul:

    Corupti sau necorupti, prin ei (preoti) lucreaza Harul lui Dumnezeu, daruit (lor) de Hristos prin succesiune neintrerupta (inceputa de la Apostoli).

    Harul divin, pierdut prin păcatul lui Adam, a fost redobândit şi dăruit oamenilor prin jertfa pe cruce a Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
    „Căci legea prin Moise s-a dat, iar harul şi adevărul prin Iisus Hristos au venit” (Ioan 1, 17)

    Sfintele Taine, lucrări văzute, instituite de Mântuitorul Iisus Hristos [ „…harul şi adevărul prin Iisus Hristos au venit” (Ioan 1, 17) ] şi încredinţate Bisericii Ortodoxe al carui cap este El Insusi, sunt purtatoare si transmitatoare ale harului divin.
    Crestinii care primesc Sfintele Taine se împărtăşesc de harul Duhului Sfânt. Dar, aceste Sfinte Taine nu ni le putem „lua” singuri ci le luam cu ajutorul preotilor caci, de la nastere pana la mormant tot preotul ne conduce (botez, cununie, moarte).

    „Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh…” (Matei 28, 19)
    „Precum M-a trimis pe Mine Tatal va trimit si Eu pe voi… Luati Duh Sfant” (In. 20, 21-22)..”Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, tinute vor fi” (In. 20, 23).

    Puterea episcopului si a preotului, ca savarsitori ai Tainei Spovedaniei, de a ierta pacatele, vine de sus, de la Hristos Insusi si este permanent in acestia prin insasi Taina Hirotoniei.

    Mana preotului (corupt sau necorupt), ne da ceea ce NU ne putem lua singuri: Trupul si Sangele Mantuitorului ( care se frange – pentru noi – si – tot pentru noi – se varsa, spre iertarea pacatelor).

    Care biserica (mai) are Sapte Sfinte Taine?

    Oare Sfanta lumina care se pogoara in chip minunat la Ierusalim
    (NUMAI la Sfintele Pasti ale Ortodoxiei) nu este o dovada clara?

    Oare nu sunt suficient de convingatoare straduintele Sfintilor Parinti (barbati inteleptiti si luminati) care, de-a lungul a 400 de ani ( secolele IV-VIII ), la cele Sapte Sinoade ecumenice au pus fundamentele teologiei crestine ortodoxe?

    Crestinule,

    La dreapta Judecata, nu faptele preotilor (corupti sau necorupti) ma vor mantui si nici greselile lor nu ma vor acuza!

    Iti doresc sa descoperi Adevarul, asa cum a fost, Este si va fi in veci PREZENT – in Sfanta Sa Biserica ORTODOXA!

    Cu ganduri bune,
    Elena G.

    Apreciază

    Răspunde
  5. rugaciune_pt_popor

    Dumnezeu sa-Si miluiasca Biserica!
    Si tot Atotputernicul sa ne ajute sa o slujim, cu smerenie si dragoste..
    Inamicul sufletelor noastre ne-a amagit, ne-a impartit in tabere, care in loc sa lupte impreuna pentru mantuirea poporului, lupta unele impotriva altora.. Si iubitul nostru Iisus Hristos plange, oile pierdute ratacesc, poporul piere din lipsa de cunostinta, mila si adevarul au pierit precum in vremea proorocului Osea. Necuratia morala a poporului nostru este strigatoare la cer, oameni bolnavi sufleteste au nevoie de vindecarea Magaietorului, Duhului Adevarului, care ne va descoperi lucrurile privitoare la Mantuitor, din Sfanta Scriptura.
    Sa ne deschidem pamanutul inimii noastre sa fie samanat cu Cuvantul Vietii de Samanatorului- Mantuitorul nostru slavit in veci!..

    Apreciază

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.