Noua conflagrație ”stilistă” blogală. Asta ne trebuie acum?


Pe mai multe bloguri s-a aprins în ultima vreme, cu o efervescență nemaiîntâlnită, o conflagrație păguboasă pentru creștini, o dispută nu a ideilor, ci mai mult a persoanelor… Este vorba de disputa legată de calendarele (ceasurile) vechi (întârziat) si nou (îndreptat), de comunitățile ortodoxe românești care le folosesc, de apariția muultor grupări vechi-calendariste din țară și din afară, care s-au înfiltrat și s-au înmulțit ca și sectele neoprotestante mai ales după 1990 și care-și revendică ortodoxia și calea mântuirii.

Iscată și amplificată și de conferințele și scrierile lui Danion Vasile, un propovăduitor nenormativ, dealtfel, pentru Ortodoxie, și de alte ”istorii adevărate” ale ”Adevăratelor Biserici Canonice și Ortodoxe” (toate aceste grupări se autointitulează aproximativ așa) disputa a trecut în paginile blogurilor, uneori simțindu-se o tentativă de dialog, alteori vădindu-se un monolog de ambele sau mai multe părți.

Eu fac doar un apel la păstrarea rânduielii și a ascultării în credința mântuitoare moștenită în Biserica noastră strămoșească – Biserica Ortodoxă Română care a dat și dă mereu Sfinți, uneori știuți și alteori neștiuți de oameni, dar preamăriți de Dumnezeu în Împărăția Sa. Răspund, astfel, unor lămuriri cerute de creștinii ortodocși care m-au interpelat personal…

E trist și adevărat, s-au petrecut lucruri nepotrivite la aplicarea schimbării (îndreptarea) calendarului la noi și în alte părți. Totuși, trebuie să arătăm necanonicitatea stiliștilor de la noi…

Fostul PS Galaction Cordun a fost caterisit (și depus) de Sfântul Sinod al B.O.R. pentru grave abateri morale și sminteli publice repetate, și după avertismente repetate vreme de aproape 20 ani (!!!). Dar pentru a nu-și pierde ”privilegiile” în fața oamenilor neștiutori (off, grea boală slava deșartă și nepocăința!), el s-a dus la stiliști ca un fur de cele sfinte, continuând să-și aroge statutul de arhiereu. Deși cu ani înainte l-a hirotonit pe Părintele Cleopa ierodiacon si ieromonah, acum fiind scos din rândul clericilor și al monahilor, G.Cordun a încercat să-l momească și pe părintele Cleopa promițându-i că-l va face episcop, vicarul lui, la stiliști. Părintele Cleopa l-a avertizat pe ”moș Grigore Cordun”că nu mai are drept de a purta veșmintele, necum de a mai sluji Sfânta Liturghie și de a hirotoni, îndemnându-l la pocăință. Dar, mândria lui G.Cordun a continuat… A ”hirotonit” fără nici un drept doi ”episcopi” necanonici, iar apoi lucrurile s-au propagat în avalanșă până astăzi. Sunt deja 10 ”episcopi” stiliști și un ”mitropolit”, fără succesiune apostolică. De aceea, stiliștii români sunt în afara Bisericii, și sărmanii continuă mândria și înșelarea cu o bravare și dârzenie de îndrăciți… Nici o Biserică Ortodoxă, nici chiar pe stil vechi, nu-i recunoaște. Cât despre rebotezarea și remiruirea ortodocșilor de pe stilul (calendarul) nou, acestea sunt semne clare de erezie și de hulire a Duhului Sfânt din B.O.R. care a dat și dă mereu Sfinți, pentru că Hristos – Dumnezeul Cel Viu și Adevărat este capul Bisericii, și El Își sfințește ucenicii și din vremea liniștii și din vremea prigoanelor (și comunistă și post ‘89).

Despre mai multe detalii canonice și istorice despre stiliștii români, chiar amănunte deloc curate legate de ”canonizarea Sfântului Glicherie”, v-aș ruga să-i întrebați pe Părintele Ieromonah Gheorghe Iordan, fost director al Muzeului Național de Istorie a României, și pe doamna Maria Mihărtescu (”stilistă”) ce mai aduce obiecte bisericești la magazinul nostru.

După Învierea Sa, ”pe când cei unsprezece şedeau la masă, Iisus li S-a arătat şi i-a mustrat pentru necredinţa şi împietrirea inimii lor, căci n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat” (Marcu 16, 14). Noi de ce nu-i credem pe Părinții noștri care L-au văzut în chip mistic pe Iisus înviat în sufletele lor? De ce căutăm să dezgropăm morții și să îngropăm viii ”vinovați” și de ce chiar trebuie să ne anatematizăm frații? N-ar fi mai bine să ne rugăm pentru ei? Mă tem că nu înțelegem că nu-i credem pe Părinții noștri care ni L-au vestit pe Hristos Înviat și că de aceea ne mustră Domnul iar noi suferim…

Altă observație. Probabil că dacă nu am fi fost așa cum suntem, eram într-o stare mult mai rea. Dumnezeu a îngăduit să fim ortodocși, latini, de la un timp și cu calendarul îndreptat, în multe reprize a câte ani mulți subjugați de străini, conduși și manipulați (democratic!) de hoți, trădători și incapabili necredincioși, ca să nu ne mândrim că suntem singurii ”sfinți”, grădina Maicii Domnului, poporul cel mai bun, deștept, frumos, din lume. Probabil am fi fost ca grecii de azi: mândri, fățarnici, autosatisfăcuți, ”având înfăţişarea adevăratei credinţe, dar tăgăduind puterea ei” (2 Timotei 3, 5). Iar pagubele ar fi fost muult mai mari și pentru sufletele și pentru trupurile noastre. Și asta pentru că nu-i credem pe cei ce L-au văzut pe Hristos cel Viu și Înviat. Știe Dumnezeu ce vrea să facă pentru mântuirea noastră. Iar noi, dacă nu știm, să nu ne răzvrătim, ci să așteptăm cu răbdare descoperirea planului Lui cu noi. Eu cred că Dumnezeu ne are în grijă pe noi, ca Biserică a Lui, mai mult decât ne poartă grija D.V. (neglijându-și soția și familia) sau alți ”misionari stiliști” neliniștiți… În ei nu recunosc duhul odihnitor, răbdător, înțelegător și lin al adierii dumnezeiești. Pesemne încă nu au încheiat cei două milioane de kilometri în căutarea Adevărului, ca alt înșelat, încă neortodox (voi semnala într-un articol viitor minciunile și derapajele mistice ale acestui K.K. pentru a-i trezi pe ortodocșii români din vraja discursului lui). Noi să avem răbdare și fapte bune, căci prin ele ne mântuim în ascultarea Bisericii Dreptmăritoare. Nu ne trebuie acum asemenea diversiuni care să deruteze pe creștinii și așa încercați de multe ispite…

Noi să rămânem cu dragoste și ascultare așa cum am moștenit, rugându-ne ca Dumnezeu să-i lumineze spre pocăință și ascultare de Dumnezeu și de Biserica Lui și pe D.V. și pe ceilalți prozeliți ai stilismului și ai anarhiei.

Acum doi ani, am ”pescuit” un frate, om în vârstă, serios, de la mănăstirea stilistă din Militari care a stat și a răbdat cu stoicism 9 ani la ei și ne-a spus multe lucruri. Prefer să nu le fac publice. Acum e în obștea noastră.

Cu toate încercările repetate de dialog din partea B.O.R. încă din 1990, nu s-a avansat deloc datorită refuzului total din partea ”BOSV” care aruncă în continuare numai blesteme și anateme… Și totuși, ce ne facem, că sunt cam 10 facțiuni schismatice stilist-zelotiste în Grecia și 5 în România care toot aruncă minciuni, calomnii și anateme deșarte asupra tuturor ereticilor. Tot invocă Sfinții Părinți, dar nu arată deloc ei înșiși calea pocăinței și a sfințeniei Părinților… Ce satisfacție sadică mai pot avea oamenii aceștia, sărmanii, când Hristos ne va spune tuturor ”câte ați făcut unora dintre aceștia mai mici frați ai Mei, Mie Mi-ați făcut.”… Domnul Hristos să ne dea vreme de pocăință și înțelepciune tuturor!

Părintele Sofian ne-a spus multe prin cuvinte și mai ales prin sfințenia sa, prin viața și răbdarea sa, și ne-a încredințat de prezența lui Hristos și a Duhului Sfânt în Biserica noastră Ortodoxă Română, pe care a slujit-o cu multă dăruire, așa încât să trăim și noi și să mărturisim noi credința ortodoxă pe care au trăit-o și mărturisit-o Sfinții noștri apropiați, Părinții și Martirii contemporani. Iar eu cred în cuvintele lui, căci știu că L-a văzut și L-a trăit tainic pe Iisus Hristos cel Răstignit și Înviat. Cu pace.

{ Să citiți, vă rog, și comentariile de mai jos.}

*

Alte referințe:

http://www.razbointrucuvant.ro/2007/11/07/parintele-epifanie-combate-extremismele-stiliste-si-arata-cum-biserica-intotdeauna-a-lucrat-cu-iconomie-si-dreapta-socoteala/

http://www.razbointrucuvant.ro/2010/04/09/ce-au-spus-in-realitate-marturisitorii-romani-interbelici-despre-problema-pascaliei-si-a-calendarului/

http://saccsiv.wordpress.com/2010/04/09/coincidenta-majoritatea-activistilor-calendarului-vechi-nu-inteleg-bine-cum-functioneaza-sistemul-si-nu-accepta-ca-vremurile-apocaliptice-bat-la-usi/

https://patermihail.wordpress.com/2010/04/17/cateva-intrebari-%C8%99i-lamuriri-adresate-%E2%80%9Dstili%C8%99tilor%E2%80%9D/

https://patermihail.wordpress.com/ortodoxia-smerenie-%C8%99i-dragoste-2/

50 de gânduri despre „Noua conflagrație ”stilistă” blogală. Asta ne trebuie acum?

  1. Antoni0

    Bine Parinte!

    Spuneti-mi, daca dumneavoastra ati fi trait in anul 1924, ce faceati?

    Ati fi ales inovatia masonica, de sorginte romano-catolica, anatemizata de Parinti la diferite Soboare sau ascultarea fata de Sfanta Predanie?

    Va multumesc!

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Decizia au luat-o cu chibzuială, nu așa la poruncă… Mai mult, noi, pentru a păstra unitatea bucuriei în întreaga Ortodoxie, ținem Sărbătoarea Învierii calculată după stilul vechi, deși e greșit calculul pentru că echinocțiul astronomic (când ziua e egală cu noaptea) nu cade la data de 21 martie pe calendarul vechi, ci cu 13 zile mai devreme… Stiliștii nu mai respectă canonul legat de stabilirea datei Paștilor și sunt sub anatemă… Se pare că Patriarhia Ierusalimului a refuzat cel mai vehement calendarul îndreptat pentru a preveni conflictele legate de slujirea (alternativă cu catolicii, armenii, copții) la Sfântul Mormânt. Totuși, e trist că suntem dezbinați…
      Aș fi ales noul calendar care repară greșeala de calcul a vechiului și imprecisului calendar iulian. Apoi, eu cred că Dumnezeu dă omului minte ca să-și creeze instrumente de calcul mai precise spre folosul său și al semenilor. Sau toată mintea creatoare e masonică, sau catolică? Sau demonică? Totuși, dacă avem inimă bună, în orice zi putem sărbători Învierea, Schimbarea la Față, Cincizecimea, ca experiențe mistice accesibile oricând, căci Hristos este mereu Același.

      Apreciază

      Răspunde
  2. Pingback: Parintele Mihail Stanciu despre rataciri: Noua conflagrație ”stilistă” blogală. Asta ne trebuie acum? | Victor Roncea Blog

  3. Policarp monahul

    Binecuvantati,

    Articolul este binevenit, Preacuvioase Parinte, s-ar impune o mai largă tratare a problemei, care este, de fapt o falsă problemă. Pretinsul „Sfânt” calendar al stiliştilor adoptat de părinţii niceeni este, în realitate calendarul iulian, păgân integral, realizat în 46 a. Chr. de egipteanul astronom, idolatru, Sosigenes. Nu e câtuşi de puţin sfânt. Însă, ca orice lucru făcut de mâini omeneşti este un simplu instrument, perfectibil ca oricare altul. Biserica a fost foarte deschisă către ştiinţă, preluând cu discernământ ceea i-a fost util desfăşurării lucrării ei de mântuire a omului. Să ne amintim când a avut loc Schimbarea la faţă. Cu o săptămână înainte de Florii. Şi noi când o prăznuim? vara, pe 6 august… în rest, pace şi iertare, mai ales că anul acesta avem un Paşte comun toţi care spunem că suntem creştini.

    Apreciază

    Răspunde
  4. Ioana

    Ce vreti sa spuneti parinte? Cum adica stilistii sunt sub anatema? Adica cei de la Ierusalim, cei din muntele Athos sunt sub anatema? Nu vi se pare ca ati cazut in extrema cealalta?

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Eu am vorbit de stiliștii de la noi (sau poate și din alte părți – nu e vorba de Ierusalim și Athos, care, deși țin calendarul vechi recunosc validitatea Tainelor noastre și sunt în comuniune cu noi, ortodocșii pe stil nou) care botează, miruiesc și chiar cunună a doua oară, hulind pe Duhul Sfânt care sfințește Darurile la Sfânta Liturghie și săvârșește Tainele în Biserică mai presus de înțelegerea noastră (încalcă Cel de-al 47-lea canon apostolic și se fac batjocoritori și furi de cele sfinte). Ei sunt în afara Bisericii, fiind lipsiți de continuitatea apostolică. Iar fostul episcop Galaction Cordun a fost caterisit nu din motive politice, la ordinul comuniștilor, ci din motive morale grave. Degeaba a făcut el pe bravul luptător al tradiției, când procesul caterisirii sale era deja în derulare, el fugind la stiliști și proclamându-se singur mitropolit al lor. Sfântul Sinod l-a caterisit, repet, nu la ordinul securității, ci după canoanele Bisericii…
      Altceva:
      De ce au așezat Sfinții Părinți sorocul sărbătoririi Paștilor în prima duminică de după luna plină de după echinocțiul de primăvară?
      1. Echinocțiul de primăvară e unic, e un eveniment cosmic vizibil de către toată lumea: ziua este egală cu noaptea: 20-21 martie după noul calendar (http://www.astro-urseanu.ro/echinoctiu_primavara.html), nu după cel vechi, rămas în urmă cu 13 zile care duce la o datare greșită a echinocțiului. Deci stiliștii pleacă de la un punct greșit de calculare a datei Paștilor, și deci nu sunt în adevăr.
      2. Luna plină (alt eveniment cosmic) se vede din toată lumea, deci nu e o părere subiectivă a cuiva.
      3. Dacă se suprapune cu paștele iudaic, atunci Sărbătoarea creștină a Paștilor se amână cu o săptămână pentru a nu se confunda.

      Apoi, lumina sfântă se pogoară la Ierusalim de Paști nu datorită împlinirii unui soroc. uneori calculat greșit față de rânduiala Sinodului I Ecumenic, ci datorită comuniunii de credință ortodoxă a Bisericii. Căci Hristos a zis: unde sunt doi sau trei [sau mai mulți] adunați în numele Meu sunt și eu în mijlocul lor.
      De aceea dacă vrem să ținem canonul datării corecte a Sfintelor Paști, trebuie ca oamenii să înțeleagă, cu calm și înțelepciune, că e un beneficiu îndreptarea calendarului, revenindu-se la datarea precisă conform formulei de la Sinodul I Ecumenic.

      Apreciază

      Răspunde
  5. ella

    ”Dacă se suprapune cu paștele iudaic,atunci Paștile creștine se amănă cu o săptămănă”,spuneți dv.În acest an,în data de 29 martie,la apus,a început paștele evreiesc,care s-a încheiat pe 6 aprilie,tot la apus.Îmi pare rău,dar chiar nu mai înțeleg nimic…..

    Apreciază

    Răspunde
  6. Catalin

    Parinte Mihail,

    M-a socat afirmatia Sfintiei Voastre despre Klaus Kenneth. El a fost primit la Ortodoxie de Cuviosul Sofronie Saharov si de atunci a ramas sub ascultarea manastirii din Essex (a egumenului Zaharia Zaharou). In tara a venit la chemarea parintelui Rafail Noica. Nu contest ca va mai avea unele comportamente „neortodoxe”, dar totusi nu-l putem numi inselat. Ganditi-va prin cate a trecut. Cati din cei abuzati de fete bisericesti se mai indreapta catre Dumnezeu?

    Binecuvantati!

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Mda, din păcate, avem și noi păcatele noastre de care trebuie să ne căim urgent și să ne îndreptăm, tot clerul… Apoi, să ne rugăm pentru toți cărora le-am greșit, sau pe care i-am smintit cu și fără voie, ca Dumnezeu să umple și lipsurile noastre și pe ale lor… Cât despre înșelările lui Klaus K. voi folosi într-un articolul viitor chiar materialul ”clientului”, cartea cu care i-a amețit și pe unii români, și bulgari și ruși chiar. Poate ar trebui văzut dacă nu cumva rușii s-au sesizat deja de escrocheriile lui… Pocăința lui K. nu este nici reală, nu există de fapt, aude voci, se încrede în sine, nu în Dumnezeu care-i vorbește prin duhovnic. De fapt, nici nu are un duhovnic, citiți bine cartea, veți vedea că nu s-a spovedit vreodată, doar zice că a vorbit cu părintele Sofronie care i-a devenit ”ca” un părinte duhovnicesc, se roagă cu rugăciuni protestante, exaltante, etc…

      Apreciază

      Răspunde
  7. Marian

    Ati spus: „Iar fostul episcop Galaction Cordun a fost caterisit nu din motive politice, la ordinul comuniștilor, ci din motive morale grave. Degeaba a făcut el pe bravul luptător al tradiției, când procesul caterisirii sale era deja în derulare, el fugind la stiliști și proclamându-se singur mitropolit al lor. Sfântul Sinod l-a caterisit, repet, nu la ordinul securității, ci după canoanele Bisericii…”
    Parinte, puteti da detalii despre caterisirea lui Galacion Cordun? Eu am citit actul sau de caterisire publicat in rev. Biserica Ortodoxa Romana, nr. 3-4, 1955, pp. 214-217 si, pe langa invocarea (care pare ironica a) unor canoane precum 15 de la I-II Constantinopol (care e citat trunchiat, cu trei puncte, fara partea in care este laudat cel ce se rupe de ierarhii cazuti in erezie), se vorbeste despre recidiva, adica despre niste decizii de pedepsire a acestui episcop de prin anii 1936-1937 datorate unor „abateri disciplinare”. Stiti, cumva, care erau ele?
    Am auzit ca dupa asa zisa revolutie din 1989, intre caterisirile facute in perioada comunista ridicate de Sinodul BOR ar fi si cea a lui Galaction Cordun. Stiti ceva despre asta?
    Puteti sa-mi spuneti de ce quartodecimanii erau primiti cu mirungere in Biserica? Cu ce greseau ei? Vreau sa vad daca gresesc inceea ce gandesc. De aceea va intreb. Daca credeti ca e mai bine, continuam pe mail, in privat.
    Hristos a inviat!

    Apreciază

    Răspunde
  8. Marian

    PS: Klaus Keneth… Am vorbit personal cu el sa-mi lamureasca niste afirmatii de-ale lui. Cum ar fi cea despre faptul ca „Maica Tereza era o sfanta si nu trebuia sa-i vorbesc despre Ortodoxie” – afirmatie facuta in fata intregii sali la conferinta de la Aula Magna de la Facultatea de Drept din Bucuresti. Cineva il intrebase daca i-a vorbit Terezei de Calcutta despre Ortodoxie cu aceeasi ravana cu care ii vorbise despre buddhism.
    L-am intrebat ce parere avea parintele Sofornie despre asa ceva si daca stie ca Biserica si Parintii nu recunosc sfinti in afara granitelor clare, sacramentale ale ei. Stiti ce mi-a raspuns dupa ce s-a gandit un pic si cu vadita neplacere? Ca stie ca Parintii asa invata, dar ca par. Sofronie nu era asa confesionalist, ca n-avea probleme cu celelalte confesiuni etc etc. L-am intrebat daca ma poate trimite la vreo scriere de-ale arhim. Sofronie din care sa reiasa asa ceva. Mi-a spus, dupa un moment de ezitare, ca el l-a cunoscut personal pe par. Sofornie si ca in discutiile personale cu el aceasta ar fi fost pozitia parintelui. Dupa care, desi a stat mai mult de o ora dupa conferinta ca sa dea autografe, s-a trezit brusc ca e foarte grabit si nu are timp sa mai vorbeasca. Chit ca a mai lalait-o un pic si dupa aceea. Era clar ca nu-i face placere discutia. No comment!
    Despre plimbatul pe mese la Teologie in timpul conferintei si toata retorica neoprotestanta utilizata de el nu mai are rost sa adaug aici. Despre alte iesirei ale sale nu discut, iarasi, pentru ca nu ma intereseaza pacatele lui morale, ci mentalitatea, duhul in care este.
    Eu cred ca este un fals ucenic al par. Sofronie. Nu inteleg de ce par. Rafail il crediteaza… Sau e o minciuna? Sau, de fapt, acesta este duhul de la Essex: relativist, modernist, ecumenist…
    Totusi, in cartea lui nu vorbeste despre duhovnic si spovedanie pentru ca in ea nu surprinde perioada de dupa convertire. Sau imi joaca feste memoria?
    Iertati!
    Astept sa va citesc si articolul despre Klaus. Sa ne rugam pentru el, ca poate ca in mediile protestante si nu numai pe unii ii ajuta sa cunoasca ceva din Ortodoxie!

    Apreciază

    Răspunde
  9. marianS

    Biserica,ar face bine sa iasă de sub mantia traditiei sub care isi ascunde neajunsurile,si unde de secole îi manipulează pe oameni,și să privească Adevărul în fată.Sa le arate oamenilor calea spre Domnul.Nu inteleg ce importantă are faptul ca acest Klaus are sau nu duhovnic,dacă s-a spovedit ori nu s-a spovedit.Ce este așa de capital în asta?POTI FI UN BUN CRESTN și fără asta!Ce este mai important Părinte?Să tocesti pragurile bisericilor,și sa te spovedești de ”n”ori pe an și in fond și esență să rămăi acelasi,neschimbat?Ori să fi un om moral,si să te rogi lui Dumnezeu în cămaruța ta?Vă spun sincer,ca un crestin ordodocs ce sant,ca n-as recomanda nimanui Biserca ca loc de întălnire cu Hristos!Mi-au fost de ajuns doua experiente triste legate de Taina spovedaniei,cand deh,din cauză că era lume multă,totul a durat c-am zece min.,adica m-am simtit ca-n Gara de Nord intre doua trenuri.Mă intreb si vă intreb:viata si sufletul omului pot fi masurate si evaluate,cu viteza clepsidrei?A declara si a enumera mai ceva ca la politie,si asta in ritm alert,propriile fapte,înseamnă Taină?Miram-aș….Și apoi,de unde stiti dv. ca pocainta lui Klaus nu este reala?Cu astfel de afirmatii,îl discreditați fațiș si pe Par.Rafail,un parinte de altfel,credibil.”Dumnezeu vorbeste prin duhovnic”,spuneti dv.Oare numai cu duhovnicul,sta de”vorbă”Dumnezeu?Ce sa inteleg?Ca cei fara duhovnic sant parasiti total de Dumnezeu?Ca asta se înțelege!Nu Părinte,Dumnezeu vorbeste cu fiecare dintre noi personal!-Orice om,poate fi propriul lui preot.Mi-a devenit de mult clar,ca lui Dumnezeu nu i se pot aplica principiile noastre limitate si simpliste.Si….subiective.Si….interesate.De profituri materiale.Ați auzit dv.de vreun preot care sa citească un Acatist fară bani?Eu nu!!Este trist ca Biserica si-a pierdut demult busola.Si-a uitat menirea.Că incită la intolerantă,arogantă și supușenie,inoculăndu-ne ideea,ca doar PRIN biserică santem mantuiti,ca in afara ei(pe cont propriu),nu exista mantuire.Că doar noi,ortodocși,santem deținătorii Adevărului.Că ceilalti,sant…,anatema!Sant sigur ca stie Dumnezeu mai bine.Poate ca nu întăplator,in aces an Sf.Pasti,au fost sarbătorite de toate confesiunile creștine la aceiasi dată.Si tot o dată cu noi,au sărbătorit și evreii,pastele lor!Și parcă spuneati,ca n-au voie să se suprapună.Ce înseamnă asta-că Adevărul este relativ!”?

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Hristos a înviat, frate Marian!
      Îți voi răspunde pe rând, la întrebări, astfel:
      1. Paștele evreiesc – 14 nisan (dată fixă) a căzut în prima lună plină de după echinocțiul de primăvară, adică la 30 martie, nu la 4 aprilie când a fost sărbătorită Învierea Domnului anul acesta. Deci nu s-au suprapus sărbătorile.
      2. Fiecare om sau grup de oameni deține Adevărul dacă în el viază Duhul Sfânt, Duhul Adevărului care îl călăuzește la tot Adevărul. Biserica este continuu luminată și întărită de Duhul Sfânt Care ni Se împărtășește și nouă prin toate rânduielile ei sfințitoare (rugăciuni, cântări, slujbe, icoane, veșminte, gesturi liturgice). Sfinții sunt garanții acestei prezențe a Duhului Sfânt și a lui Hristos în Biserică. Și noi primim pe Duhul Sfânt și pe Hristos în noi pe măsura pocăinței și a credinței noastre, nu a necredinței, nici a răzvrătirii noastre. Apoi, ca să nu-și închipuie fiecare, după mintea și patimile sale, că are pe Duhul Sfânt și să alunece în venerarea propriilor ”trăiri mistice subiective”, au rânduit Sfinții Părinți ucenicia duhovnicească. Păi, noi avem nevoie de profesori ca să cunoaștem aritmetica, limba română, biologia, cum să nu ne trebuiască un părinte duhovnicesc, un profesor în ale duhovniciei, care să ne lumineze înțelegerea și să ne îndrume în lupta cea nevăzută (unde sunt muulți și vicleni vrăjmași) cu patimile, cu bolile noastre? Dar, citind Patericul și Filocalia, vei vedea câtă precauție ne învață sfinții Părinți să avem în deosebirea duhurilor, și cum ucenicia duhovnicească ne ferește de mari căderi tocmai prin educarea smereniei și a răbdării, care nu pot fi dobândite altfel. Relațiile noastre fiu trupesc – tată trupesc, fiu duhovnicesc – părinte duhovnicesc sunt reflexii în creație și în Biserică ale ascultării Fiului de Tatăl și a iubirii din veci a Tatălui către Fiul. Fără să exersăm aceste relații în cumințenie și dragoste nu putem înainta în cunoașterea lui Dumnezeu.
      3. Și mie îmi pare rău că nu suntem, noi preoții, la înălțimea misiunii noastre, la nivelul exigențelor sfințeniei pe care ne cheamă Însuși Dumnezeu să o dobândim… Dar, hai să ne rugăm cu toții pentru luminarea și înțelepțirea noastră. Apoi, când vezi că un doctor nu te ajută în vindecarea unei boli, mergi la altul mai experimentat, nu? Dar nu te amăgi cu ideea că doctorul e obligat să facă el minuni în locul tău. Vindecarea de patimi presupune un tratament special pentru fiecare patimă și om în parte, tratament pe care pacientul e obligat să-l urmeze, nu doctorul. Așa și tu, caută un duhovnic, la care să te spovedești pe larg, nu doar în ultimele zile din post, dar ascultă de sfaturile lui, rugându-te înainte de Spovedanie ca Domnul Hristos să-i dea cuvânt de folos pentru tine.
      4. Nu toți preoții sunt interesați, după cum nici toți ca tine nu sunt ascultători și împlinitori dezinteresați ai sfaturilor preoților pentru mântuirea lor. Dumnezeu lucrează ”cu putere multă” prin toți preoții, nu filtrându-și lucrarea prin sita păcatelor sau a interesului preoților, ci trecând peste ele. Asta ca să îi uimească de fiecare dată pe cei mofturoși, care împart preoții în ”cu har” și ”fără har”. Căci Dumnezeu lucrează în mod neînțeles de judecata oamenilor. Dar pe preoți tot El îi va judeca. Dar și pe cei ce, departe de orice ascultare și sporire duhovnicească, își permit să-i judece pe slujitorii Lui care, nevrednici cum sunt, au salvat zeci, poate sute, chiar mii, de suflete din ghearele deznădejdii, din haosul patimilor și din necredința lumii.
      5. ”Nu poate cineva avea pe Dumnezeu Tată, dacă nu are Biserica mamă.” – spunea Sfântul Ciprian al Cartaginei pe la anii 250. Cred că știa mai bine ca noi realitatea. Eu te sfătuiesc să te rogi, când poți, rostind rugăciunea de la la sfârșitul Psaltirii, unde sunt enumerați părinții, frații, rudeniile, preoții, călugării, bolnavii, toți cei vii, și cei adormiți, cu care ne-am ”legat” în Biserică, mădularele lui Hristos și ale Bisericii de lângă noi, cu care ne împletim viața și responsabilitatea. Mântuitorul Hristos Însuși vrea ca noi toți să fim una, iar noi să nu vrem și să nu ne rugăm pentru asta? De aceea, nu există creștinism neeclesial (fără Biserică) și fără dogme (hotare ale înțelegerii) revelate de Dumnezeu care ne țin înțelegerea vie.
      6. Amicul Klaus K. nu poate fi normativ pentru Biserică, el continuând anumite practici neinspirate de Duhul lui Dumnezeu din perioada rătăcirilor lui. Este un ”exaltat” care ia drept vorbiri ale lui Dumnezeu în el niște tresăriri lăuntrice, care, trecute prin discernământul Părinților, se dovedesc a fi înșelări demonice. Eu recomand tuturor celor care vor să sporească duhovnicește să citească pe Părintele Cleopa, Părintele Sofian, Părintele Stăniloae, Mitropolitul Hieroteos Vlachos, Părintele Paisie Aghioritul, care ne învață foarte frumos, ca adevărați profesori (învățători) cum să ne vindecăm de patimi și să înaintăm în ascultarea și unirea cu Hristos. Amicul încă nelămurit și nepocăit Klaus K. nu poate decât deruta pe mulți prin cartea sa, atrăgându-i în ”lumea” murdară și amăgitoare din sufletul lui.
      7. Nu te grăbi să (sau să nu) recomanzi nimănui locuri de întâlnire cu Dumnezeu, câtă vreme nu ai această experiență nici tu însuți. Dumnezeu ni Se descoperă în inima noastră, dar ne aduce pe toți ca să fim una în familia Lui, în Casa Lui, în Biserica Lui. Nu ne lasă așa, să bântuim pe aiurea, fără experiența întâlnirii cu El împreună cu alți ”doi sau trei, sau mai mulți, adunați în numele Lui” în Biserică. Dacă și pe Saul, devenit apoi marele Apostol Pavel l-a adus la ascultarea de Biserică în Damasc, devenind fiu al bătrânului episcop Anania, cum să ne credem noi mai cu moț decât el? De aceea, te rog să intri și să rămâi în Biserică, și să nu te scârbești de mădularele ei bolnave, ci roagă-te pentru vindecarea și a ta și a lor, câtă vreme Domnul Hristos Însuși ne preia tuturor bolile, beteșugurile și patimile ca să ni le ridice, să ni le vindece. Cu osteneli și din partea noastră, dar mai ales cu neasemuita și neînțeleasa de noi Iubire a Lui de oameni.

      Apreciază

      Răspunde
  10. denis

    Hristos A Inviat! Binecuvantati Parinte si ma iertati!
    Ati scris: Probabil ca am fi fost ca grecii de azi: mandri, fatarnici, autosatisfacuti…
    Parinte, sunt convins ca ati vrut sa scrieti: ca unii greci de azi…Altfel suntem ispititi sa dispretuim un neam ortodox. Si avem deja atatea pacate pe cap…

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Da, dar nu ca unii, ci ca majoritatea dintre ei, care nu mai știu ce e păcatul, nici pocăința, nici Spovedania, deși se împărtășesc săptămânal. Asta o știu fiindcă am stat un an între ei… cu mare durere în suflet și frică… Întrebați-i și pe ceilalți preoți români din diaspora grecească.

      Apreciază

      Răspunde
  11. Ana

    Hristos A Inviat!

    Ma bucur mult ca am citit aici despre K.K. Am vrut sa recomand cartea lui unui proaspat convertit la ortodoxie. De altfel stiind despre el numai din ce am citit pe net, nu aveam nici eu o imagine clara a lui. Dincontra, aveam o imagine buna mai ales ca omul s-a asociat direct cu parintele nostru Rafael, cu manastirea Essex etc

    Singurul lucru care mi-a atras atentia a fost faptul ca el, strain aici ne vine noua cu stiri de la parintele Rafael. Daca parintele Rafael dorea sa ne transmita ceva, cred ca folosea alta posibilitate.

    Observ insa ca mereu apar crestini care tin conferinte si care dupa ce se inalta bine, cad adanc. Dan Puric, Danion Vasile, Klaus K. Sunt cativa dintre ei. Ei insa ne-au deschis drumul spre cativa crestini marturisitori si in graba imi amintesc de Mircea Vulcanescu, de Simonin Mehedinti, Nicolae Iorga, Bernea si multi altii de care putin sau deloc nu se vorbea.

    Desigur ca din ignoranta mea sau din cauza ca sunt departe de tara, nu stiam de unii sau stiam foarte putin despre altii. Ma gandesc insa la ce pericol ma expun eu si pe copiii mei ascultand azi un astfel de predicator si bucurandu-ne de anumite aduceri aminte din credinta, istoria, cultura, traditia noastra. Probabil o sa spuneti parinte Mihail ca pe toate trebuie sa le cernem si sa luam numai ce-i bun. Din nefericire de cele mai multe ori trece mult timp pana cand intelegem sau simtim ca ceva a fost rau.

    Ne tinem de sfintii parinti si asa cum ati recomandat sfintia voastra avem parintii bisericii noastre, parintele Cleopa, parintele Sofian etc. Suntem insa pusi in situatia sa ascultam ce se intampla la zi in ortodoxie si sunt putini cei in care mai avem incredere. De mare folos ne-ar fi daca unii parinti ai bisericii noastre ar lua atitudine si ne-ar spune la timp ceva despre acesti predicatori.

    Apreciază

    Răspunde
  12. Ortodox liber

    Parinte Mihail treziti-va si nu mai smintiti lumea,

    PS Galaction Cordun a fost caterisit de un sinod aflat sub ANATEMA mai multor sinoade ecumenice (alea pe bune) nu ale masonului de Bartolomeu sau Meletie Metaxakis (nu de alta dar avea gradul 33 in loja scotiana) Vedeti ca nu se potriveste ceea ce spuneti.
    In al doilea rand un monah nu are cum sa fie depus din treapta sa.
    In al treilea rand o sa va rog sa-mi numiti un Sfant Ortodox din orice biserica ortodoxa care a slujit pe calendarul nou.
    In al patrulea rand o sa va rog sa explicati de ce parintele Adrian de la manastirea Antim indemna oamenii care veneau la spovedanie si la un sfat duhovnicesc, sa mearga in Militari daca doresc mantuirea. (Am un prieten care a primit un asemenea sfat.)

    Doamne ajuta.

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Hristos a inviat, frate ortodoxliber!

      Nu cred ca Parintele Adrian a dat un asemenea sfat. Voi merge sa-l intreb (din nou) despre aceste nedumeriri continue ale voastre (un fel de vierme neadormit), desi stiu care este pozitia Parintelui, din discutii pe viu, nu ca “mi-a zis un prieten”.

      Parintele Cleopa l-a numit „mos Grigore” pe fostul Galaction Cordun, refuzandu-i propunerea. Asta ne-a spus-o ucenicul lui, parintele Gheorghe Iordan, citandu-l pe Batranul nostru Avva. Despre pacatele lui nu vreau sa vorbesc, vorbeste tu cu Parintele Gheorghe. Si despre „canonizarea Sfantului Glicherie”, mai ales ca mai sunt si alti martori oculari ai acelei „actiuni”. Vei afla ca cei mai multi securisti si kgb-isti rusi erau in manastirile stiliste de la noi (chiar Ana Pauker s-a deghizat ca “maica”). Chiar si un rabin era camuflat sub rasa. Diversiunea si dezbinarea Ortodoxiei romanesti era intens intretinuta tocmai prin “stilisti”. Intreaba direct, nu ezita, vei afla si mai multe adevaruri care te cheama a le descoperi. Iar articolul l-am scris dupa ce m-am sfatuit cu Parinti din tara si din Muntele Athos. Ori si Parintele Stefan Nutescu de la Schitul Lacu, si prodromitii, si vatopedinii, si ceilalti athoniti cu care avem comuniune euharistica sunt cazuti din adevarul tau?

      Apoi, nu te stradui sa incadrezi in mintea si in inima ta Pronia lui Dumnezeu. Cine esti tu sa-i pui limite lui Dumnezeu, sa-L socoti „iesit” din BOR doar ca ai iesit tu? Sfintenia oamenilor din BOR nu tine cont de afirmatiile tale limitate. Duhul Sfant este prezent in Biserica Ortodoxa – maica spirituala a neamului romanesc si chiar si a ta. La sanul ei poate si tu L-ai cunoscut pe Dumnezeu si te-ai unit cu El prin Taine. Chiar vrei s-o defaimi cu toti smeritii si harismaticii ei (putini daca vrei tu) slujitori si marturisitori cum sunt Parintii Daniil, Sofian, Staniloae, Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide si alte mii de crestini simpli si necunoscuti?

      Nu cauta justificari „teologice” care sa-ti intretina revolta, razvratirea si mandria. Smerenia si dragostea lui Hristos nu vin in suflet decat prin rabdare, nu prin tradare. Poate ar trebui sa te rogi mai mult si pentru tine si pentru altii, si chiar pentru vrajmasii tai, ca sa primesti harul de care vad ca duci lipsa neputandu-te ruga pentru ei. Sfantul Siluan Athonitul, stilist dar in comuniune cu noi, spunea ca acesta este semnul prezentei harului in suflet: rugaciunea pentru vrajmasi (toti, si eretici si unii ortodocsi).

      Dumnezeu are Sfinti multi, pe care nu i-a preamarit inca si prin afirmare oficiala (sau numai vreun Sinod stilist mai poate face aceasta?), poate si din cauza verificarii autenticitatii sfinteniei, iar aceasta necesita timp si cercetare. Insa pot spune ca Parintele Sofian este intre Cuviosii lui Dumnezeu. Nu pentru ca l-am cunoscut eu personal, dar roadele Duhului Sfant erau prezente in el si iradiau si in afara: dragostea, bucuria, pacea, indelunga rabdare, facerea de bine, blandetea si celelalte. Acestea ii dovedeau ortodoxia. La fel sunt si Parintele Paisie de la Sihla, Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide si poate alti cativa mii de smeriti si nestiuti monahi si mireni. Pe acestia ii cinstesc si Parintii athoniti. Sa ne rugam ca Domnul Hristos sa-i preamareasca si sa ne lumineze si pe noi sa-i cinstim cum se cuvine ca Sfinti ai Lui.

      Apoi, care-s ereziile din BOR din 1923? Indreptarea calendarului? Cerceteaza cu calm problema, rogu-te, si roaga-te.

      Ecumenismul, catolicismul, masoneria, da, sunt erezii, si noi le condamnam pe fata, si nu te obliga nimeni sa aderi la ele, nici nu te persecuta nimeni pentru ca tii credinta Sfintilor Parinti in BOR. Sfatul meu este sa o mai si traiesti, cu smerenie, blandete, rugaciune, trezvie si dragoste. Lucru pe care sa ni-l dea Dumnezeu tuturor in Biserica Sa Dreptmaritoare.

      Apreciază

      Răspunde
    2. Părintele Mihail Autor post

      (21.04.2010)

      Tocmai m-am intors de la Mănăstirea Lainici.

      Parintele Adrian nu a dat nimanui sfaturi de a iesi din B.O.R. sau de merge la stilistii din Militari sau de aiurea. Deci ce propagi tu e o minciuna ordinara.

      Mai ales ca il cunoaste pe G.Cordun din tinerete.

      Prin anii ’50, Parintele Adrian fiind la man.Govora, G.Cordun le zicea staretilor si calugarilor “De ce mai tineti “afumaturile” astea? Va aduc eu icoane noi, curate, frumoase…” Si le lua icoanele vechi, valoroase, si le vindea unor clienti americani si occidentali, banii incasandu-i nu pentru Biserica.

      Dupa ce s-a autoproclamat “arhiereul si seful” stilistilor in ‘55, a continuat “strangerea de fonduri” pentru ratacirea sa “urland” prin satele din Moldova ca preotii din B.O.R. sunt “eretici”, etc, tocmai el, care fusese hirotonit de mai marii acestor “eretici”. Si oamenii simpli, manipulati de el, mai ales femeile, aduceau carute cu alimente, covoare, etc. pe care el le vindea apoi… Parintele Daniil Sandu Tudor, la Rarau fiind, combatea secta stilistilor si ii intarea in credinta pe oamenii care veneau la Rarau ca sa nu fie amagiti sa treaca la stilisti. Tot așa predica si Parintele Cleopa. (Alte detalii despre viata lui G.C. și despre abateri canonice ale stilistilor le poti afla personal de la Parintele Adrian.)

      Avem si am avut mereu episcopi vrednici, ortodocsi, care isi pun sufletul pentru Biserica, se roaga, postesc, invata cuvantul Adevarului. Sa ne tinem de Hristos in Biserica Ortodoxa Romana prin ei, rugandu-ne sa-i lumineze Dumnezeu si sa-i intareasca mereu pe păstorii nostri.

      La final, Parintele Adrian a incheiat simplu:

      “Tot ce nu e inceput si lucrat in Adevar se va spulbera, se va risipi. Noi sa rabdam si sa traim in Hristos unde suntem in ascultare pana la sfarsit ca sa ne mantuim.”

      Apreciază

      Răspunde
  13. Părintele Mihail Autor post

    Pentru A.M. care a postat un comentariu și pe saccsiv.
    Întrebările tale par logice. Răspunsurile opționale, ipotezele tale, însă, par la fel de logice după logica ta, nu după logica lui Dumnezeu.
    Nu te voi judeca pentru ce ai făcut (ieșind din B.O.R.), generalizând niște greșeli ale unor oameni și aruncând calomnia (imitându-l pe calomniatorul cel dintâi, că doar numai diversiuni face, doar-doar va mai îndepărta pe oameni de Hristos și de Biserica lui Dreptmăritoare) că B.O.R. sau/și alte Biserici Ortodoxe naționale a/au căzut în apostazie.
    Cine ești tu să-i pui limite lucrării sfințitoare a lui Dumnezeu, și cum îndrăznești să arunci anateme asupra oamenilor sfinți și smeriți (pe care nu trebuie să-i cunoști tu) care slujesc Dumnezeului Celui Viu și Adevărat? Ți se potrivesc și ție, și altor răzvrătiți nerăbdători întrebările puse de Dumnezeu lui Iov: ”Cine este cel ce pune pronia sub obroc, prin cuvinte fără înţelepciune?” (Iov 38, 2) și ”Poţi tu cu adevărat să găseşti cusur judecăţii Mele? Şi Mă vei osândi pe Mine, ca să-ţi faci dreptate?” (Iov 40, 8). De ce trebuie Dumnezeu să-ți confirme logica ta limitată?
    Crezi că purtarea de grijă a lui Dumnezeu față de Biserica Sa – Trupul lui Hristos de pretutindeni se încadrează în limitele gândirii și logicii tale, sau ale altor ”matematicieni” în ale spiritualității? Ne spune însuși Dumnezeu: ”Căci gândurile Mele nu sunt ca gândurile voastre şi căile Mele ca ale voastre, zice Domnul. Şi cât de departe sunt cerurile de la pământ, aşa de departe sunt căile Mele de căile voastre şi cugetele Mele de cugetele voastre.” (Isaia 55, 8-9) Pentru că iubirea Lui de oameni e nelimitată de vreo logică omenească…
    1. După logica ta, Dumnezeu-Cuvântul nu trebuia să se mai întrupeze din neamul evreiesc (poporul ales din Vechiul Testament era un chip al Bisericii – noul popor al lui Dumnezeu), la cât de apostat era, nu? Sau la cât de apostați erau preoții iudei, cărturarii și învățătorii poporului? Sau erau apostați unii dintre ei, poate majoritatea lor și a poporului?… Dar dreptul Simeon, Nicodim, Iosif din Arimateea erau drepți și sfinți și-L așteptau pe Hristos, și-i slujeau lui Dumnezeu prin jertfe și rugăciuni primite de El, cu toate că ceilalți din jurul lor, cu care erau în comuniune, erau apostați, nu? Ce i-a făcut să nu iasă din ”legătura cu apostații” din vremea și din neamul lor, văzând aroganța și necredința acelora și primind și ei ocări generalizate de la unii ca tine din vremea lor?
    2. În vremea Sfântului Ilie, când majoritatea preoților și a poporului cazuseră în apostazie și se închinau lui Baal, Dumnezeu l-a ”temperat” pe ”puritanul” Ilie care se credea unic slujitor al Lui spunându-i: ”Eu însă mi-am oprit dintre Israeliţi şapte mii de bărbaţi; genunchii tuturor acestora nu s-au plecat înaintea lui Baal şi buzele tuturor acestora nu l-au sărutat!” (3 Regi 19, 18). Deci nici față de Ilie nu Și-a descoperit Dumnezeu aleșii, dar față de tine care judeci într-o logică binară pronia Lui…
    3. În vremea lui, Sfântul Maxim Mărturisitorul și ucenicii lui nu erau numai ei singurii ortodocși cărora Dumnezeu le primea rugăciunile și jertfele. Trebuie să judecăm limpede. După încetarea persecuției monotelite (erezie mare, nu glumă, nu calendar) și moartea Sfântului Maxim, s-au convertit instantaneu toți ereticii, clerici și credincioși? Nu, unii rămăseseră ortodocși și în vremea acestei mari frământări, au răbdat prigoana și au asigurat continuitatea Bisericii, nu au ieșit din Biserică. Sigur mai erau, neștiuți oficial, mii de credincioși ortodocși care slujeau lui Dumnezeu. Unii erau și oficial cunoscuți, ca episcopul Romei Martin, alții prin nordul Africii. Și mai mult ca sigur că Dumnezeu S-a bucurat și de cei care, păstori fiind, mai înainte erau eretici și mai apoi s-au pocăit și au revenit la ortodoxie.
    4. După cum în pilda cu grâul și neghina, Mântuitorul ne spune că vor crește împreună până la vremea secerișului rânduit de Dumnezeu atât pentru fiecare fir în parte cât și pentru întregul lan, așa și în Biserică, va trimite Hristos secerătorii Săi la vremea cuvenită. Dar nu trebuie să nesocotim nici iubirea Lui și pronia Lui nelimitate care așteaptă întoarcerea păcătoșilor din păcate (necredință, rea credință, patimi) și răbdarea Lui arătată tuturor, mai ales celor care-I sunt fii prin har, dar își risipesc averea și cinstea. Noi, în calitate fii și de mădulare ale Bisericii, nu trebuie să o părăsim când, de fapt, ea are mai mare nevoie de noi, când suferă bolind cu multe mădulare, ci trebuie să ne rugăm și să răbdăm cu stăruință, rugându-ne Domnului să-i vindece pe cei bolnavi. Să nu ne îmbolnăvim noi de mândrie și de dispreț, scârbindu-ne de cei cărora Dumnezeu Însuși le vrea și le caută pocăința, poate și prin răbdarea, cuvântul și rugăciunea noastră. Să ne rugăm Domnului Hristos, cum făcea smeritul Părinte Dosoftei de la mănăstirea Viforâta la ectenia mare, ”pentru ca Domnul Dumnezeu să dea preoți buni Bisericii Sale ca să păstorească poporul cu înțelepciune pe calea mântuirii”. Și să cerem cu nădejdea că și primim și cu mulțumirea pentru toată grija Lui de zi cu zi față de noi și față de Biserică.
    5. Criteriul ortodoxiei este, după Sfinții Părinți, iubirea (nu blestemarea, nici calomnierea) de vrăjmași. Dacă ne lipsește această inimă luminată de Duhul iubirii de oameni a lui Dumnezeu, înseamnă că nu slujim lui Dumnezeu nici în Duh, nici în Adevăr, ci ne înregimentăm nevăzut și neoficial în rândurile ucigașilor de oameni și de Dumnezeu, cu toate ierarhiile, ritualurile și ”rugăciunile” părut ortodoxe în care ne ”integrăm” la arătare și mai mult sau mai puțin ”oficial”…
    6. Domnul Hristos este prezent în Biserica Sa de pretutindeni, și în B.O.R. lucrând cu putere la vindecarea noastră, la împăcarea noastră cu El și între noi. Eu, ca umil și nevrednic preot, văd oameni care se ridică din comă, din boli, care înviază din patimi, care se înnobilează și se îmbunătățesc prin Sfintele Taine, prin credință și prin fapte frumoase. El ne poartă de grijă și nouă, ne rabdă, ne ceartă dar ne și iartă, văd (poate nu atât de întinsă) pronia Lui neîncăpătoare în logica noastră, dar activând duhurile oamenilor spre sfințirea vieții lor. Văd lucrarea Duhului Sfânt care luminează inimile și viețile oamenlor care vor să sporească în har și în credință. Aud și mărturiile lor legate de ajutorul Sfinților și al Părinților Sofian, Cleopa (de exemplu) în viața lor. Sunt experiențe care sfidează și depășesc logica omenească.
    7. Mântuitorul Hristos nu-Și trădează Mireasa Sa – Biserica, nu o părăsește niciodată, El o ocrotește și o hrănește, chiar dacă unii păstori nu-și împlinesc misiunea cum se cuvine. Ei vor fi întrebați și judecați de asta și de apostazia lor. Noi să-L trăim cu pace pe Hristos, în rândul și în rânduiala fiecăruia, cu inimă bună și iubitoare ca să ne dea Domnul după inima noastră, vorba Psalmistului, așteptând vremea luminării Duhului Sfânt ca să putem vedea și înțelege minunile din legea și din pronia Lui… La Dumnezeu în Împărăție este loc pentru toți oamenii. E trist, însă, și dureros că nu este loc și în inima noastră… Oricum se vor mântui muult mai mulți decât credem noi… De aceea, să ne străduim, după îndemnul Sfântului Apostol Pavel să ne lărgim inimile prin iubire (2 Corinteni 6, 13) și rugăciune pentru ”ca toți oamenii să se mântuiască” (1 Timotei 2, 1-4).

    Apreciază

    Răspunde
    1. Administrator

      Referitor la felul în care aţi început textul, pot spune că ereticii (sectari, protestanţi, neoprotestanţi) spun că Hristos nu a avut nicio religie. Ei bine, el a fost EVREU, întrucât a primit „botezul” care să practica la evrei, adică tăierea împrejur, iar la vârsta de 30 de ani a primit botezul de la Ioan, care era tot botez evreiesc, mai nou, care se săvârşea într-un alt chip, IAR ACEL BOTEZ, NU ARE NICIO LEGĂTURĂ CU BOTEZUL CREŞTIN, care este Botezul din Apă şi din Duh, şi fără de care omul nu primeşte mântuire. Oricine care nu se botează în numele Sfintei Treimi, în chipul celor 3 AFUNDĂRI, cum ne învaţă Sfânta Tradiţie şi Sfintele Canoane, nu este creştin, nu are botez canonic. Canonicitatea se atribuie doar pe baza Sfintelor Canoane. În cazul validării botezului catolic, nu există niciun sfânt canon care să ateste această posibilitate. Canonul 1 al Sf. Vasilie cel mare ne spune mai multe despre aceasta, cât şi tâlcuirea din Pidalionul tradus de Mitrop. Veniamin Costachi.

      Apreciază

      Răspunde
  14. Romanul

    Parinte Mihail! Multe, multe exemple, chiar si din Vechiul Testament!

    Problema este, ce facem cu Ierarhii care propovaduiesc ecumenismul? Ii toleram prin „iconomie”?

    Ca asta reiese din articolul dumneavoastra; sa ramanem in comuniune cu ei, desi propovaduiesc erezia public prin acorduri, rugaciuni si alte acte diavolesti!

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Off, și pe mine, ca și pe tine, ca și pe mulți, mă mâhnește ceea ce fac unii păstori. Care nu molipsește dealtfel întreaga Biserică. Nu pot înțelege, dar mă rog în continuare pentru luminarea lor și a mea, pentru îndreptarea tuturor pe calea Adevărului și a Sfințeniei. Ieri, mergând cu alți părinți din obște la Sfântul Calinic de la Cernica, i-am pus înainte și păsul acesta, și am nădejde că ceea ce nu putem face noi, neavând înțelepciunea și autoritatea necesară, poate face Dumnezeu prin Sfinții și prin Pronia Sa. Bine ar fi să ne retragem, pedagogic, o vreme, din ”comuniune” tocmai pentru a le atrage atenția asupra ”devierii” lor și pentru a ne ruga mai intens pentru îndreptarea lor, nu pentru a-i cleveti și condamna noi înainte de vreme? Oare așa fac copiii cu părinții lor care se îmbolnăvesc? Sau se roagă Domnului și-i tratează, cu răbdare, cu jertfire de sine ca să se vindece… Apăi, cât ne rabdă și Dumnezeu pe noi!… Să ne dea Domnul Hristos har și înțelepciune ca să fim ortodocși cu adevărat!

      Apreciază

      Răspunde
      1. Romanul

        Dumneavoastra Parinte de exemplu puteti sa nu mai pomeniti la Liturghie un episcop sau chiar pe Patriarh dupa canonul 15 al Sinodului I-II din C-nopol! In nici un caz, citind acelasi canon, n’avem/n’aveti voie sa mergem in schisma, de pilda la stilisti!

        Apreciază

        Răspunde
  15. Pingback: Stilismul românesc: o altă faţă a Antihristului « Creştinul-Ortodox

  16. Pater Kiprianos

    Hristos a inviat! Am si eu de multa vreme o nelamurire, de care mi-am amintit citind despre cartea lui K.K…. Sunt unele pasaje, mai multe, pe care nu le inteleg in cartile parintelui Sofronie, niste experiente ale lui… Daca mi-ati putea clarifica imaginea despre dansul… Adica, o orientare ortodoxa…

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Părintele Arhimandrit Sofronie este un ”colos” duhovnicesc. Iar unele experiențe mistice ne depășesc cu mult înțelegerea noastră. Trimite-mi pasajele, totuși, să vedem dacă ne putem lămuri cumva cu mila lui Dumnezeu.

      Apreciază

      Răspunde
  17. Ionut

    Draga Parinte Mihail,

    Am citit zilele trecute afirmatii facute la adresa lui Klaus Kenneth si am fost surprins de falsa caracterizare, intrucat eu il cunosc personal pe acesta.

    L-am cunoscut pe Klaus pentru prima data prin cartea sa tradusa in romana acum cativa ani.
    Apoi ne-am intalnit la Manastirea Sf.Ioan Botezatorul din Essex, unde Klaus vine de cateva ori pe an pentru a se spovedi si a se impartasi . Duhovnicul sau este Parintele Zaharia Zaharou.

    Cu o alta ocazie ne-am reintalnit si era prin preajma si PS Sofian de la Munchen. Am aflat ca Klaus a participat la slujbe si chiar a tinut un cuvant la parohia din Munchen acum cativa ani.

    Anul trecut a fost in pelerinaj in Capadocia cu un grup al carui lider a fost P.Zaharia de la Essex. La Patriarhia Ecumenica s-au intalnit cu delegatia romana condusa de PF Daniel, iar Klaus a avut o discutie in particular cu Parintele Patriarh si a cerut binecuvantare pt.conferintele din Romania.

    Klaus este casatorit si locuieste in Elvetia. Are numeroase conferinte in lume si sustine diferite proiecte umanitare.

    Asadar, daca vreti sa scrieti ceva despre Klaus, cred ca ar fi cuviincios sa luati legatura personal cu el. Totodata, gasesc ca ar fi potrivit sa vorbiti cu oameni care il cunosc.

    Domnul sa ne ajute pe toti!

    Apreciază

    Răspunde
  18. un alt crestin ortodox

    Terifiant… vreau sa zic ca m-a surprins raspunsul la aceste acuzatii, pe care le faceti parinte Mihail, pe care-l gasiti pe http://www.mitropoliaslatioara.ro . Va spun sincer am ramas uluit! Adevarul e ca B.O.R. se adanceste tot mai mult in „erezia ereziilor” -ECUMENISMUL. Chiar recomand tuturor sa citeasca articolul si sa vada si pozitia B.O.S.V.R.!!! (il gasiti la „STIRI”) SE MERITA. Iertati-ma de interventie!

    Apreciază

    Răspunde
  19. petru

    PARINTE,

    Nu va suparati, ceea ce prezentati sfintia voastra nu are comparatie cu replica episcopului pe stil vechi. se vede ca tineti mortis sa deconsiderati stilul vechi. nu e frumos si nu e bine. sunt destule cazuri in care cei care au vorbit de rau si s-au manifestat ca atare fata de BORSV si mai ales de Sf. Glicherie nu au ajuns bine. Dumnezeu e sus si El stie Adevarul si a dat si da destule semne prin care arata unde este dreptatea.
    Iertati-ma, Dumnezeu sa va ierte!

    Apreciază

    Răspunde
    1. Ana

      Petru @citeste cartile cu marturisitorii din inchisorile comuniste. Toti sunt ortodocsi. Nici un stilist marturisitor. Nici un stilist sfant.

      Si cei care nu au fost ortodocsi, s-au convertit. Vezi frumoasa si minunata convertire a parintelui Steinhardt. Pana si evreii sunt uimiti de el. Fiind in afara tarii la o discutie cu personalul dintr-o ambasada evreieasca in biserica noastra ortodoxa (deh, ecumenismul), am auzit uimire si apreciere la adresa parintelui N. Steinhardt. Deci el s-a convertit la credinta dreapta si evreii lui il apreciaza in continuare.

      Intrebarea mea este..daca un stilist se intoarce la dreapta credinta, stilistii il apreciaza ?

      Doamne ajuta.

      Apreciază

      Răspunde
  20. ayshtemas

    ce nu inteleg este ca fiecare ne rugam si folosim aceleas i carti,cantari,aveam aceleas slujbe si totusi ne uram de parca am fii pagani,eu stiam ca crestinismul se bazeaza pe iubire….
    si prapastia se adanceste pe zi ce trece din ce in ce mai profund ….dece oare nu tine fiecare calendarul sau fara sa blameze sau sa incrimineze,ca unul are si celalant nu are….hai sa fim seriosi daca am fii sa ne luam dupa canoane in profunzimea lor ar trebui sa ramana biserica goala,dar recuregem la dragoste,blandete,intelegere si bun simt sa ne putem intelege ,asta e fiecare isi sustine cauza cu si fara argumente dar de ce nu incercam sa fim mai buni….aud critici pe forumul crestin ortoxox de sta mintea in loc….fiecare vine cu argumente,e bun fiecare are dreptate dar impreuna e bine sa luptam cu ceea ce se intampla in lume.
    dar un dialog intre cele 2 biserici nu a existat?va multumesc!si imi cer iertare daca am gresit e doar o parere.

    Apreciază

    Răspunde
  21. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele marturisitor Adrian Fageteanu intareste cugetele indoielnice: “AM AVUT SI VOM AVEA, CU MILA LUI DUMNEZEU, MEREU EPISCOPI VREDNICI”!

  22. Pater Kiprianos

    Hristos a inviat! Va trimit cateva pasaje din cartea Parintelui Sofronie, „Vom vedea pe Dumnezeu precum este”, impreuna cu nedumeririle mele:
    „Harul cel dintru inceput intr’atat se impreuneaza cu firea noastra facuta, ca aceste doua – se fac una (?): si aceasta este indumnezeirea.”p.132
    „Cunoasterea privitoare la Dumnezeul cel Viu ni se impartaseste in actul impreunarii noastre cu El in insasi Fiinta Sa(?).”p.148
    „Prin aratarea Luminii i se da omului cunoasterea fiintiala a lui Dumnezeu…” p.149
    (?)”Chemati suntem a cuprinde in sine intreaga plinatate a fiintarii omenesti si chiar a celei Dumnezeiesti(?)…” p.151
    „…fiecare madular al Bisericii trebuie sa ajunga la plinatatea asemanarii cu Hristos pana la identitate (?)…”p 158
    „Intrarea noastra in stapanirea (!) vietii celei fara de moarte se supune pazei poruncilor Domnului.”(nu judecatii lui Hristos?) p.163
    „Adevarata sfanta insuflare …se agoniseste… printr-o incordata nevointa in rugaciune…” p.173 (ultimele doua pasaje parca sugereaza o relatie determinista: faci asta, urmeaza asta… Dumnezeu e liber sa dea darurile sale cand voieste, stiam eu, si chiar daca nu s-au indeplinit conditiile „formale”, sau sa nu dea harul, chiar daca s-a straduit cineva intru totul… Nu e si Dumnezeu liber, numai noi???)
    Mai sunt si alte expresii, sugestii cu nuanta… neclara, cuprinse in text, pe care nu am pus-o pe baza traducerii, fiindca Parintele Rafail este ucenicul sau… Nu mai comentez, astept sfatul dumneavoastra, ca si eventuale trimiteri la exprimari similare ale Sfintilor Parinti, pe care eu nu pot pretinde ca le cunosc…

    Apreciază

    Răspunde
  23. Intrebator...

    Interesant ca Pr Mihail nu prea reuseste sa raspunda lui Ionut, la datele sale concrete despre Klaus Kenneth, privind faptul ca il are duhovnic pe Pr Zaharia, ca se spovedeste etc. Totodata, Pr Mihail spune ca a fost de curand la Manastirea Lupsa. Ar fi poate indicat sa ne spuna si ca la aceasta manastire, Klaus Kenneth a stat tunreul trecut aproape o saptamana, perioada in care s-a spovedit si impartasit. De asemenea, parintii de la Lupsa l-au dus apoi pe Klaus la Pr. Rafail Noica. In ceea ce priveste indoiala unora sau altora referitoare la prietenia lui Klaus cu Pr. Rafail, a se vedea noua carte a lui Klaus, Calator pe pamant romanesc, in care sunt descrise acele intalniri, insotite de foto de rigoare.
    Mi se pare destul de periculos sa faci astfel de afirmatii prin corespondenta, acuzand un om tocmai de lucrurile la care tine cel mai mult. In privinta impartasaniei lui Klaus in toata perioada cat a stat in Romania, pot da marturie atat Parintii de la Lupsa, cat si parintele de la Schitul din Paltinis (Sibiu), parintii de la biserica din incinta Spitalului TBC Sibiu etc.

    PS Cine doreste cartea lui Klaus Kenneth, Doua milioane de kilometri in cautarea Adevarului, o poate procura de la pangarul manastirii Antim… Cartea respectiva a fost achizitionata in cantitati destul de serioase, si pusa spre vanzare in acest pangar de luni de zile…

    Apreciază

    Răspunde
    1. Părintele Mihail Autor post

      Frate Întrebător, nu datele concrete, cifrele (până la 2 milioane) din viața lui mă interesează, ci calitatea credinței lui Klaus.
      1. Cartea lui K. este plină de ”experiențe” ale înșelării, de aceea a și fost retrasă de la vânzare. Apoi, nu am fost la Mănăstirea Lupșa… asta cine a mai scos-o? Oricum, nu-i strică nimănui Spovedania, deci nici lui K. Poate că i-ar trebui chiar una mai atentă pentru a-l scutura de înșelările ”mistice” și mai ales de mândrie.
      1. El se propovăduiește pe sine cu mândrie, nu pe Hristos cu smerenie. ”Aventurile” personale și ”mărturisirile” lui publice nu sunt nici normative, nici necesare altora pentru întărirea credinței.
      2. Credința lui nu este una eclesială, el propovăduiește, ca un retor neoprotestant, o credință individuală. Nu sfătuiește pe nimeni să se integreze în Trupul Bisericii dacă vrea să-L cunoască și să-L trăiască pe Hristos-Capul ei. Nici nu putea avea experiența Bisericii predicând (deci socotindu-se deja învățător și cunoscător al creștinismului după capul lui) prin baruri, saloane,… (http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2010/05/04/concluziile-conferintei-de-la-pireu-despre-primatul-papal/#comments – vezi comentariul 27)
      3. În periplul lui de 2 milioane de km plus ultimele peregrinări, ne exemplifică cu câteva dialoguri, deși el era învățat demult cu metoda dialogului ”lăuntric” cu altcineva. Aceste schimburi de replici uneori ”orgolioase”, alteori ”profetice”, sau alteori ”pedagogice”, din imaginația lui K. sunt până într-un punct serioase, apoi din comice devin tragice, gândindu-ne la molipsirea cu această înșelare a cititorilor cărții lui. Iată câteva mostre la paginile: 196-197, 198 jos-199jos, minunea șmecherească – pag.201-204, p.205: ”Credința mea crescuse și mai mult.” Întrebările noastre: În cine, în el însuși? Cum a aflat? Nu e cam smerit, mândrulețul?, p.215, p.226 – exorxism făcut de un pastor evanghelic (Maurice)?, la capitolul Banii, într-o noapte ”aprinsă” prin baruri – p. 235-238 – ridicolul explodează în concluzia lui K.:”Hristos cu siguranță nu avea nimic împotriva ginului.” Cumplite gânduri!
      4. Pe de altă parte, nimeni nu poate contesta că Dumnezeu l-a ”pescuit” din adâncul păcatelor, ca și pe Danion, l-a chemat la cunoașterea Adevărului – Hristos în Biserica Sa Una și Dreptslăvitoare. Dar el mai are de dobândit muulte din frumusețile și roadele Ortodoxiei, ca toți dintre noi, dealtfel. Iar a te autopromova prin conferințe, cărți, show-uri TV, continuând în același duh tributar neoprotestantismului individualist ”misiunea” începută nu de Hristos Cel Smerit, mi se pare un pericol real atât pentru el (K.) cât și pentru pentru spectatorii lui. Sperăm să-i dea Domnul Hristos înțelepciunea Duhului Sfânt și ”duhul umilit” – jetfa cea bineplăcută lui Dumnezeu, ca să nu-și piardă osteneala sa și să fie socotit cu cei ce doar zic ”Doamne, Doamne…”.
      5. Sfinții nu și-au povestit singuri viața, mai ales partea cea urâtă, păcătoasă, ci, abia după ce s-au despătimit cu răbdare și discreție (nu vedetism, spectacol), L-au vestit pe Hristos Cel Viu și prezent în Biserică. Și nici această vestire a lui Hristos nu o făceau pe scenă, sau la tembelizor, cu surle și trâmbițe, ci forțați de necesitatea lămuririi unor probleme dogmatice și practice ale Bisericii. În rest, au viețuit smeriți, tăcuți, cinstiți în muncă și rugători în gândire… Nici chiar Sfântul Siluan nu și-a arătat viața și virtutea mai înainte de moartea sa! Câtă diferență între mărturia Sfântului Siluan și cea a lui K.!

      Să ne dea Domnul Hristos, tuturor, prin Duhul Său Sfânt, lin și iubitor, partea, smerenia și puterea mărturiei Sfântului Siluan Athonitul!

      Apreciază

      Răspunde
  24. Alexandru Mihail Niţă

    Referitor la Klaus Kenneth, am ascultat o emisiune la Radio România realizată de Cristian Curte, în care l-a avut ca invitat.
    Dialogul a fost interesant, dar opiniile critice formulate de Klaus K la adresa rugăciunilor din mânăstirile din România pe care le vizitase, au reflectat slaba lui cunoaştere a scurtelor slujbe ale Ceasurilor canonice încadrate în rânduiala Laudelor „mici” unde se rosteşte de 40 de ori „Doamne miluieşte” după citirea troparelor şi condacelor. Imitarea parodiată a acestei scurte şi puternice rugăciuni, într-o limbă românească aproximativă (interviul a fost în engleză), pe care cu nepermisă îndrăzneală a făcut-o Klaus K invocând o presupusă lipsă de simţire interioară a monahilor, mi-a amintit de cartea lui DENIS DE ROUGEMONT „Partea Diavolului. Autorul stabileşte cu precizie trei caracterisici ale satanei: parazitarea, parodierea şi impostura. De aceea am închis radioul şi m-am gândit că nepermisa batjocorire a unei rugăciuni pune în evidenţă o lacună greu de remediat, absenţa smereniei într-un spaţiu spiritual unde acest minunat cuvânt nu există. „Humbleness” nu înseamnă decât umilinţă. Ca să nu mai vorbim de „smerita cugetare” propovăduită de Părintele Dionisie, Ieroshimonahul de la Colciu din Athos.
    Dumnezeu să ne ierte şi să ne ajute pe toţi.

    Apreciază

    Răspunde
  25. Adrian

    Doamne ajuta, Parinte! Am citit cu atentie aceasta pagina, am citit aproape toate cartile fratelui Danion Vasile, si…cum isteria „confesionala” (sic!) (de care dau dovada unii, dupa cum ati vazut, inclusiv pe blogosfera) imi este straina, caut adevarul intr-un mod decent. De aceea vreau sa va intreb un singur lucru, spre lamurire si incredintare: ce credeti despre Aratarea Sfintei Cruci la Atena, in Anul Mantuirii 1925 (stiti cu ce prilej)? Fratele Danion, de o varsta cu mine, a facut enorm pentru tinerii acestei tari…si o face mai departe… si stiu ca se documenteaza temeinic inainte sa faca afirmatii…deci nu intreb despre realitatea evenimentului, ci despre cum vedeti Sfintia Voastra semnificatia sa. Sunt un cautator, care nu poate da credit in ruptul capului fie extremistilor anatemizanti dintr-o parte, fie conformistilor serghianisti din cealalta. E multa trufie la unii, si mult conformism pro-putere, antiduhovnicesc, la ceilalti…Ambele aripi extreme ale celor doua tabere par astfel oarbe la Adevar… Danion ramane in BOR pentru a lecui niste rani institutionale si a deschide niste teme-tabu….ceea ce este mai mult decat salutar… Unii fac disidenta cu orice pret, ceilalti, tot cu orice pret, ascultare de oameni care lucreaza tot mai antiortodox, tot mai mundan, tot mai „corect politic”…adica tot mai ecumenist…
    Imi plac mult predicile Sf. Voastre. Sunt clare, profunde, inspirate, reale. Nu lingusesc cand spun ca aduc aminte de cele ale Sf. Ioan Hrisostom sau ale lui Theodor de Mopsuestia…sunt doar un credincios ortodox sincer, care spune binele si raul in fata… Imi amintesc de ce ne spuneati de medicamentele otravitoare, gen paracetamolul… Insa, dincolo de orice, ma intereseaza Adevarul. Nu vreau sa urmez si in posibile greseli majore, poate cu pretul mantuirii (sa nu fie!), o institutie, fie ea cuprinzand monahi exceptionali precum Sf. Voastra, Pr. Vincentiu, Pr. Adrian, etc., ci lui Dumnezeu… Stiu ca Danion are dreptate, ca fapt…de exemplu, din pacate, masacrul de la Cucova a fost si ramane real… Acum, care este interpretarea/solutia, vazuta de un urmas duhovnicesc al Cuviosului Sofian Boghiu, aflat de partea oficiala??… Nu pot concepe o viata logica si echilibrata fara „auditur et altera pars”… Va multumesc smerit, Dumnezeu sa va binecuvanteze si intareasca. Post-scriptum: In ce priveste motivatia politica/astrologica a „indreptarii” calendarului, poate ca parerea Pr Badulescu, care, asemena lui Danion, ramane „in cetate” pentru o critica barbateasca a greselilor institutionale, nu dezerteaza, va este cunoscuta?

    Apreciază

    Răspunde
  26. Ana

    Adrian @ „Am citit cu atentie aceasta pagina, am citit aproape toate cartile fratelui Danion Vasile”

    Adrian, si eu am citit cartile lui D.V. in special pentru ca avea sfaturi pentru tinerii de azi. Le-am citit gandindu-ma la copiii mei. Dupa ce le-am citit insa nu le-am mai dat si copiilor mei spre citire pentru ca am simtit ca nu sunt scrise intr-un duh ortodox.

    DV. a facut si lucruri bune. Indiferent de bune sau rele, cand un om coboara in halul asta de jos incat prefera sa atace parinti ai bisericii noastre, parinti la care noi avem evlavie si ne inchinam, trebuie sa me rugam pentru el si sa-l lasam deoparte.

    Vezi Dan Puric a adus si el cate ceva bun, dar apoi l-a atacat pe unul din cei mai dragi parinti ai nostri. Nu mai putem merge langa el chiar daca ar mai spune lucruri bune.

    Cat despre subiectele pentru tineri, e de preferat sa citim carti scrise de monahi traitori, oameni care au timp si de rugaciune. DP, spunea de exemplu ca lui i s-a dat dezlegare si ca nu trebuie sa posteasca. Smintitoare afirmatia lui mai ales c-o face public.

    Mi-a placut DP, mi-a placut DV, dar ei au alt drum. Dumnezeu sa-i ajute sa-si vada greseala!

    Apreciază

    Răspunde
  27. xios

    Vreau sa revin la Galaction Cordun!Chiar daca nu ar fi fost caterisit,Galaction Cordun era deja arhiereu pasiv.Incerc in termeni accesibili tuturor.Ca atare el nu putea face lucrare sfintitoare decat alaturi de un arhiereu activ.arhierei activi sunt episcopi si episcopi vicari.GALACTION CORDUN A CERUT CONFIRMARE DE RECUNOASTWERE DE LA BISERICA RUSA SI BISERICA BULGARA si acestea nu l-au recunoscut ca valid!
    Ca Slatioara sa fie mitopolie independenta avea nevoie de un TOMUS SINODALE dela Patriarhia Ecumenica,fie de la o biserica autocefala.Ca atare Slatioara nu era mitropolie iar ,,sfintirea mitropolitilor”(alegerea si intronizarea) se face doar cu adresa( ca si hirotonia preotilor)Neavand adresa ,nici Galacion si nici un alt arhiereu nu putea fi mitropolit al unei mitropolii fara adresa canonica …etc

    Apreciază

    Răspunde
  28. xios

    Pt Ionut:
    Binecuvantarea pe care spui ca i-a dat-o PFDaniel pt a tine conferinte este valabila( in mod canonic) numai in eoiscopia(arhi)unde Pf este intai statator.Chiar un patriarh nu se poate amesteca peste hotarele episcopiei(arhi)sale.Trebuia sa primeasca binecuvantare de la fiecare arhiereu activ al fiecarei episcopii unde dorea sa tina conferinta!Nici patriarhul nu se poate substitui cu de la sine putere in zona jurisdictionala a arhiereului locului,pt ca patriarhul este egal in arhierie cu toti arhiereii iar in preotie cu toti preotii

    Apreciază

    Răspunde
  29. nicu

    Oameni buni ,asa se intampla cu cei ce cauta sa tina vremi ,soroace si altele pe ca sfantul apostol Pavel ni le arata,vedem doar partea de afara a paharului dar interiorul cu necuratia nu o vedem,ne pierdem timpul cu discutii neinsemnate si nu mai vedem ca antihristul isi incepe lucrarea(ne da de lucru nimicuri si ne invartim ca si pisica in jurul cozii)cine crede ca pe stil vechi e bine sa se tina de calendarul neindreptat dar sa nu judece pe celalalt dar si vice versa.Doamne ajuta -ne!

    Apreciază

    Răspunde
  30. Gabriel

    Parintele Mihail Stanciu gandeste, traieste si se exprima in duhul Ortodoxiei, adica in Hristos, fiind ucenic al Parintelui Sofian Boghiu – originar din Basarabia, dealtfel ( care probabil ca va fi canonizat, atunci cand va randui Dumnezeu ) si al Parintelui Adrian Fageteanu. Au si scos o carte la Manastirea Antim cu titlul – aproximativ- ” De ce cauta omul minuni, semne si vindecari paranormale ? ”
    Este si absolvent de Automatica ( deci are o logica impecabila, discuta la obiect, pe argumente ), l-a studiat in special pe Sfantul Maxim Marturisitorul ( unul dintre cei mai profunzi Sfinti Parinti )- a scos o carte despre Cosmologia sa .
    Opiniile Parintelui Mihail Stanciu mi-au fost validate si de duhovnicul meu, un parinte cu viata imbunatatita, ales al lui Dumnezeu ; mi-a spus ca are incredere in / este de acord cu ceea ce sustine Parintele Mihail Stanciu.
    Exista multe forte interesate de subminarea Bisericii Ortodoxe ( atat din interiorul tarii, cat si din exterior ), inclusiv servicii de informatii care au departamente specializate in intoxicare/ diversiune/ manipulare, dar Mantuitorul a spus ca nici portile iadului nu o vor birui; deci cu atat mai putin niste oameni, indiferent ce pozitii isi aroga ei.
    Mergeti la Antim si vedeti ce slujbe minunate se tin acolo !

    Apreciază

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.