Mituri și euforie vs adevăr și smerenie (întrebări despre Arsenie Boca)…


Motto: „Bocăiți-vă, că vine abocalipsa (împărăția înșelărilor)!”

Pentru că mi se pare îndrăzneață până la obrăznicie campania asta pro-Boca (susținută prin metodele tipice ale publicității electorale), adresez, spre trezirea unora din vraja și vria înșelării euforice în masă, câteva întrebări de bun simț (chiar banale aș zice):

  1. Arsenie Boca are viață normativă ca mirean sau ca monah? (ținând cont și de mărturiile defavorabile lui A. Boca ale unor mari Părinți români, pătimitori și mărturisitori în vremea comunistă, nu doar de laudele exaltate ale unor „ucenici” bocăiți până la idolatrie)
  1. Cine i-a fost duhovnic, mai ales în ultimii 10 ani de viață, și de ce nu avem mărturia lui ca fiind, în cazul că ar fi existat, sigură despre persoana și viața lui? (totuși, toată lumea știe că el nu se mai spovedea și nu mai făcea ascultare de nimeni, ci era complet samovlastnic, promovând părerea de sine că el primește vestiri direct de la Îngeri și Sfinți din Cer)
  1. De ce nu vedem poze cu el la bătrânețe? (știind bine că nu a rămas deloc cu chipul hipnotizant de monah rasputinian și cu părerile din tinerețe, ci a deviat spre rătăciri pierzătoare de suflet; or, bătrânețea și moartea sunt ultimii pași din drumul crucii unui om, adică sinteza vieții lui, care îl pot preamări sau îl pot rușina pe om înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor)
  1. De ce teoriile și experiențele lui existențialiste, precum și oglindirea lor în cărțile și picturile lui naiv-mediocre nu au legătură / asemănare cu tradiția teologică și erminia iconografică a Sfinților Părinți, ci s-a vrut o sinteză gnostico-mistică adogmatică, neascetică și neeclezială? (și asta se știe: el a vrut să fie un original, un începător de coloană, care L-a cunoscut și L-a mâzgălit apoi pe Dumnezeu și pe Sfinți după chipul lui pătimaș, limitat și mutilat)
  1. De ce faptele lui „minunate” nu sunt amintite de Mântuitorul Hristos în conținutul celor 9 Fericiri? (nimeni nu pomenește în cărțile de propagandă bocistă despre nevoințele lui (mai mult virtuale, iluzorii), ci doar despre „profeții”, demascări și mustrări în public ale păcatelor unor oameni, arătări și „vindecări” senzaționaliste într-un anume „duh”, care nu sunt dovezi de smerenie și răbdare, iubire și iertare terapeutice (ca-n Pateric), ci show-uri ale „puterii” lui de sugestionare și manipulare a credulilor ce-l înconjurau)
  1. De ce fanii bocăiți nu mai citesc Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți, ci numai literatură ușoară, în general din seriile „Mărturii despre A. Boca” și „Profețiile lui A. Boca”, care le cultivă un pietism idolatru față de un om, deși sunt Părinți mărturisitori în vremea comunistă cu mult mai multă înțelepciune, smerenie (nu mai zic) și dragoste ca el? (Părinții care au dus „greul și zăduful zilei” și după revenirea din pușcărie (unii pătimind peste 10 ani), rămânând în discreția și protecția ascultării în mănăstire, nu sunt cunoscuți și apreciați la justa lor valoare, în raport cu A. Boca care s-a bucurat de un trai îmbelșugat în afara ascultării monahale)
  1. De ce atâta grabă și presiune cu „canonizarea” lui? Oare câștigul bănesc contează mai mult în detrimentul celui sufletesc? Nu cumva prin „recunoașterea” lui ca Sfânt, Ierarhii sinodali și comisia de canonizare ajung să instaleze taman „urâciunea pustiirii în locul cel sfânt”? (Nu este exclus ca posesorul arădean al „mărcii” Boca să fie folosit pe post de „iepure” în cursa accelerată a „canonizării”… Și totuși, un asemenea motiv nu are ce să caute în justificarea demersurilor idolatrilor bocăiți…)
  1. Dacă pe unul ca A. Boca îl primește și cinstește (ca pe un binefăcător) cu atâta euforie lipsită de discernământ, atunci la vremea ultimei înfruntări, cum îl va adula și-l va aclama lumea credulă pe antihrist – care este maestrul desăvârșit în hipnoză – sugestie și manipulare în masă, mai ales că va fi lăudat în toată mass-media de mii de ori mai „artistic” ca A. Boca?!

*

Dumnezeu să ne lumineze cu Duhul Său Sfânt ca să nu luăm minciuna drept adevăr, ci să priveghem și să ne rugăm, „desăvârșind sfințenia în frica lui Dumnezeu” și „păstrând unitatea Duhului întru legătura păcii” cu Sfinții Apostoli, Prooroci, Martiri, Părinți și Mărturisitori!

Iată și câteva linkuri utile către articole ce aduc lămuriri suplimentare:

https://888adevarul8despre8arsenieboca8.wordpress.com/

https://www.youtube.com/watch?v=QHUqEeuj4cc

https://www.youtube.com/watch?v=odENASpdsLg

https://www.youtube.com/watch?v=w9AAI9iwvkM&t=11s – P. Arsenie Papacioc și P. Ioanichie Bălan despre rătăcirile lui Arsenie Boca

https://www.youtube.com/watch?v=Nl8FOC0CjHQ – P. Adrian Făgețeanu despre A. Boca

https://www.youtube.com/watch?v=iUJRBgUB630&t=1307s – P. Adrian Făgețeanu despre A. Boca

https://www.youtube.com/watch?v=3Y2KLM1Fdyg&t=489s

https://www.youtube.com/watch?v=1FeFhHwPEXg

https://www.youtube.com/watch?v=pVqvSaIcdEE

http://cotidianzilnic.ro/2015/08/cine-este-omul-din-spatele-brandului-arsenie-boca/

Arhimandrit Paulin Lecca, Jurnal duhovnicesc, îngrijitor ed.: dr. Ioan Gându, Ed. Studion,‎ Bacău, ‎2013, pp. 52-53, 65-71, 89-90, 95, 109-113, 120, 381-382, ‎386-387

Lidia Stăniloae-Ionescu, în cartea Lumina faptei din lumina cuvântului: împreună cu tatăl meu, Dumitru Stăniloae (ed. Humanitas, 2010, p. 234-235):

„Vreau să accentuez încă o dată, cu toată răspunderea, ca una care am fost de față la aceste împrejurări, că tata a ținut mult la părintele Arsenie, atâta vreme cât acesta s-a menținut în limitele îndatoririlor de mai sus (de viață aspră, ascetică, riguroasă, în spiritul bunei tradiții a Sfinților Părinți), încadrându-se strict în concepțiile și prescripțiile Sfinților Părinți și ale tradiției monahale. Și a așteptat de la el realizarea unei înnoiri, a unei înviorări a religiozității populare, în acest cadru bine conturat. Dar, de la un anumit moment, când părintele Arsenie a adoptat alt mod de a vedea lucrurile, relațiile dintre ei s-au răcit, tata nu i-a mai aprobat felul de viață, iar părintele Arsenie n-a vrut să accepte critica și observațiile tatei. Și sentimentele părintelui Stăniloae în urma acestei îndepărtări se pot descrie printr-un singur cuvânt: dezamăgire profundă.”.

.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.