Buna Vestire (Ευαγγελισμός) – Începutul mântuirii noastre: Întruparea Logosului divin (25 martie)


„Pentru Hristos sau pentru taina lui Hristos au primit toate veacurile şi cele aflătoare în lăuntrul veacurilor începutul existenţei. Căci încă dinainte de veacuri a fost cugetată şi rânduită unirea mărginitului şi a nemărginitului, a măsuratului şi a nemăsuratului, a Creatorului şi a creaturii, a stabilităţii şi a mişcării. Iar această taină s-a arătat în Hristos, Care S-a arătat în zilele mai de pe urmă, aducând prin ea împlinirea hotărârii de mai înainte a lui Dumnezeu.” (Sfântul Maxim Mărturisitorul, Răspunsul 60 către Talasie)

Cateheză, 26 martie 2010

*

Cateheza iconografică Mărturiile icoanei referitoare la Bunavestire (PDF)

*

Mai pe scurt, iată câteva înțelesuri ale evenimentului petrecut acum 2000 de ani și consemnat de Sfântul Apostol și Evanghelist Luca (cap. 1, 26-38) în urma dialogului cu Maica Domnului care ”păstra [multe] în inima ei”:

1. Îngerul Gavriil a fost trimis de Dumnezeu, deci îngerii sunt duhuri slujitoare și ascultătoare lui Dumnezeu, nu fac voia lor, nu sunt autonomi. De aceea, când avem nevoie de ajutorul lor, tot pe Dumnezeu e mai indicat să-L rugăm mai întâi, iar El – Tatăl nostru ne va rândui cum e mai bine.

2. Dreptul Iosif împreună cu Preacurata Fecioară Maria locuiau în Nazaret, unde erau iudei amestecați cu neamurile păgâne, nu în Ierusalim, deci nu trebuie să locuiești lângă templu (sau lângă Antim, Petru Vodă, etc., ori numai într-o comunitate de ”drepți”) ca să duci o viață curată și plăcută lui Dumnezeu. Mai precis, contează cum trăiești, nu unde! Omul sfințește locul, nu invers!

3. Preacurata Fecioară era ”plină de har” datorită smereniei și sfințeniei întregii sale vieți încă înainte de pogorârea Duhului Sfânt peste ea. Ea a devenit templu viu al Domnului prin curăția și lumina vieții și a înțelegerii ei. ”Domnul este cu tine.” – spune Îngerul Gavriil, aducându-i salutul și cinstirea cerului. Ea este ”binecuvântată între femei” și ”a aflat har la Dumnezeu”, adică e mai presus decât toate femeile, nici una nu a mai primit asemenea vestire de bucurie. Deci să se rușineze toți sectanții, ereticii, păgânii și ateii care o defaimă!

4. Panaghia (AtotSfânta) a cercetat taina vestită de Arhanghelul Gavriil înainte de a-și da consimțământul, deci și noi ”să cercetăm duhurile” cu trezvie și acrivie, nu să credem toate nălucirile și halucinațiile care ne duc la mândrie, individualism, egolatrie și înșelare…

5. Sfânta Treime lucrează împreună: Duhul Sfânt se pogoară peste Preacurata Fecioară, Cel PreaÎnalt – Tatăl o umbrește și Fiul se întrupează, fiind Sfânt dintru început, deci fără păcat.

6. După zămislirea cea mai presus de fire, Preacurata a devenit Maică a Domnului (cum a numit-o și Elisabeta – Luca 1, 43), și de aceea noi, ortodocșii, așa se cuvine s-o chemăm în rugăciunile noastre. Catolicii îi spun doar Sfânta Maria sau Sfânta Fecioară, dar e incomplet acest nume, căci fecioare sfinte sunt multe, dar una este Maică a Domnului.

6. Bătrâna Elisabeta, stearpă fiind, a zămislit tot prin puterea lui Dumnezeu, dar pe cale firească, împreunându-se cu bărbatul ei, Dreptul Arhiereu Zaharia, în urma vestirii aceluiași înger Gavriil. Însă, Preacurata Fecioară a luat în pântece de la Duhul Sfânt, fără atingere de la om, ci numai de la Dumnezeu.

7. ”La Dumnezeu nimic nu este cu neputință.” Deci, noi să facem voia Lui cu inimă curată și bună, și Dumnezeu ne va plini cele cu lipsă și pe cele neputincioase ni le va vindeca.

*

Majoritatea văd în Praznicul de azi numai întâlnirea și dialogul Arhanghelului Gavriil cu Preacurata Fecioară Maria. Subliniez, însă, că sensul principal al evenimentului istoric este ÎNTRUPAREA FIULUI LUI DUMNEZEU. Cum spun și cântările Bisericii (Troparul şi Condacul Bunei Vestiri):

Astăzi este începutul mântuirii noastre
și arătarea tainei celei din veac;
Fiul lui Dumnezeu Fiu Fecioarei se face
și Gavriil harul îl binevestește;
pentru aceasta și noi, împreună cu dânsul,
Născătoarei de Dumnezeu să-i strigăm:
Bucură-te cea plină de har,
Domnul este cu tine!

*

Pe cel de o fiinţă cu Tatăl
şi cu dumnezeiescul Duh,
pe Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu,
l-ai zămislit Curată,
cu venirea Prea Sfântului Duh,
spre înnoirea neamului omenesc
cea fără prihană!

De bucuria acestui Praznic și de toată bucuria harului să ne învrednicească și pe noi Bunul și iubitorul de oameni Dumnezeu!

*

Bucură-te, Marie (Byzantion)

Născătoare de Dumnezeu (Altarul)

Apărătoare Doamnă (Mănăstirea Sinaia)

8 gânduri despre „Buna Vestire (Ευαγγελισμός) – Începutul mântuirii noastre: Întruparea Logosului divin (25 martie)

  1. lavinia

    Parinte,

    Fie ca Arhanghelul Gavril sa ne binevesteasca pe Hristosul cel Sfant in suflet, cu dragoste si pocainta cea buna.

    Maica Domnului sa ne ocroteasca pe toti.
    E covarsitor cat de mult ne iubeste pe noi Domnul, si cum Maica Domnului ne aduce in dar binecuvantarea.
    Doamne ajuta!

    Apreciază

    Răspunde
  2. Crestin

    Apropo de prezentarea icoanelor din ortodoxism comparativ cu tablourile religioase catolice…

    Intr-un text al lui Philostrates gasim o discutie intre grecul Apollonius si Thespesion, intemeitorul traditiei gymnnosofitilor egipteni, care ne introduce in intimitatea esentiala a relatiei dintre adorator si imagine.

    Grecul spune egipteanului:
    ”Sunt surprinzator de ridicol reprezentati zeii vostri. Imaginile voastre referitoare la acestia dovedesc cu prisosinta ca aveti putin respect fata de ei. ”
    Egipteanul ii raspunde :
    ” Dar, la voi, cum au ajuns sculptorii vostri sa cunoasca atat de bine imaginile zeilor vostri ? S-au urcat ei oare cu totii in Olimp pentru a vedea cum arata chipul lui Zeus ?”

    La care grecul replica :
    ” Imaginatia si intuitia inspirata de divin doar, ele sunt acelea care au produs aceste opere, caci imaginatia creatoare, unita cu inspiratia divina, sunt mai intelepte decat imitatia. ”

    Egipteanul concluzioneaza :
    ” Vezi tu, noi avem foarte mult respect fata de zeii nostri chiar daca ii reprezentam sub o forma despre care stim ca nu este a lor. Noi am inteles ca si in cazul in care aceasta FIGURARE este partiala ei, totusi, ne vorbesc chiar si cand sunt simbolizati in acest fel fiinca, datorita ADORATIEI NOASTRE INTENSE, noi REUSIM sa vedem dincolo se aceasta forma. „

    Apreciază

    Răspunde
  3. Gabriela

    Felicitari pentru revista ‘Marturiile icoanei’! Multumim lui Dumnezeu pentru gandul ce vi l-a pus in inima, de a ne ajuta si pe noi… cei mai putin initiati in tainele icoanei. Multumim si dumneavoastra parinte Mihail impreuna si domnisoarei Gina-Maria, celor ce ati realizat-o asa completa, bine sistematizata….
    Domnisoarei Maria, Maica Domnului sa-i calauzeasca penelul in chip tainic spre a ne umple inimile cu Harul izvorat din icoanele ei.
    Doamne ajuta!

    Apreciază

    Răspunde
    1. Un aspirant la Smerenie

      Unde se afla aceasta revista? Sunt interesat si eu!

      Sincer sa fiu, ieri la cateheza speciala nu prea am fost intrutotul de acord cu ceea ce spunea dl. Sorin Dumitrescu.

      Opera de arta autentica este inspirata toata de Divin. Mai e nevoie sa vina specialistul sa ne invete cum sa interpretam opera in fata unui Leonardo da Vinci? Ori Rafael?
      Nu! Tot ceea ce e frumos NU APARTINE DIAVOLULUI, chiar daca Bach ar fi spus-o! Frumusetea, Binele, Armonia, Bunatatea, Iubirea sunt atribute dumnezeiesti.
      Ce ar fi ca noi, ca si pocaitii, sa promovam numai muzica psaltica si icoana, spunand ca restul apartine diavolului!? Extazul oferit de comuniunea cu ceea ce este sublim si nu complacerea in inertie ne face sa intuim si sa acceptam realitatae divina!

      Daca nu ar mai exista un Beethoven ori un Leonardo, un Eminescu, ci numai imnuri religioase, femei cu batic pe cap si poeziile pocaitilor, as spune si eu…” Oare asa de mult ne-a pedepsit Dumnezeu incat sa traim intr-o lume cenusie si limitata?” As prefera sa mor mai bine!

      Apoi, icoana nu mai are valoarea primelor secole si nu putem spune ca orice „nenea Gheorghe” bine intentionat poate sa fie „preluat” de Duhul Sfant(…) si sa picteze o icoana. Stim cata pregatire spirituala trebuie sa faca un artist iconar inainte sa picteze o icoana! Si nici atunci, doar daca Dumnezeu vrea, poate sa se realizeze ICOANA.
      Apoi… copiile care tot circula, NICI UN GEN DE ARTA NU POATE FI REVITALIZAT PRIN COPII, REPRODUCERI etc. Ritualul sfintirii icoanei este ultima conditie ca aceasta sa fie autentica.

      Icoana trebuie sa … „NE CAUTE” pe noi!

      Dl Sorin Dumitrescu este o persoana de exceptie
      http://www.formula-as.ro/2007/766/spiritualitate-39/sorin-dumitrescu-7921

      Apreciază

      Răspunde
  4. Pingback: Iconografie cu pictorul Sorin Dumitrescu | Ortodoxie vs. papistasi — Pustnicul Digital

  5. Pingback: Părintele Arhim. Mihail Stanciu – Buna Vestire (Ευαγγελισμός) – Începutul mântuirii noastre: Întruparea Logosului divin (25 martie) – Actualitatea Creştin-Ortodoxă

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.